7-Eleven Danmark kåret som verdens bedste kædekoncept

Den danske del af 7-Elevens globale kæde blev i går kåret som verdens bedste convenience koncept. Kåringen fandt sted på den årlige NACS-konference i London, hvor 7-Eleven Danmark snuppede prisen foran næsen på en række andre europæiske mærker og kæder.

Flere gange årligt modtager den danske del af 7-Eleven kæden besøg af kolleger fra hele verden, der vil se, hvad det er 7-Eleven Danmark gør rigtigt, siden kæden for tre år siden vendte udviklingen til fremgang. Her ses de syv repræsentanter fra Reitan Convenience Denmark A/S på den årlige NACS-konference i London. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pressefoto

Mange kunder forbinder sikkert 7-Eleven-kioskkæden for dets snacks og madtilbud, som man kan tage på forbifarten for at tilfresstille den umiddelbare sult. Men den danske del af kæden, der ejes af Reitangruppen i Norge, kan nu over for kunderne officielt kalde sig selv for verdens bedste »convenience«-kæde.

Det skete, da Reitan Convenience Denmark A/S, og dermed også 7-Eleven Danmark, sent i går blev kåret som vinder af »NACS International Convenience Retailer of the Year Award 2019«.

»Vi er stolte og ydmyge over denne kæmpe anerkendelse. Der er altså lang vej fra, at vi synes, vi gør det rigtige hver dag og så til at vinde prisen som verdens bedste convenience koncept,« lyder det fra Jesper Østergaard, adm. direktør i Reitan Convenience Denmark.

Kåringen foregik ved den årlige konference i London hos den internationale brancheorganisation for convenience-industrien, NACS. I alt var ti nominerede koncepter fra lande som USA, Tyskland, Irland, Indien og Spanien samlet ved konferencen for at dyste om, hvem der kunne kalde sig den bedste.

»I finalen var vi oppe imod fem vanvittigt stærke koncepter og dygtige virksomheder med stor succes på deres markeder, og vi er ovenud lykkelige for, at vi vandt. Vi er en gruppe passionerede købmænd og medarbejdere på servicekontoret, så vi er både vildt stolte, men også ydmyge. Priser er vigtige, men den absolut vigtigste anerkendelse er, at vi har kundevækst, og at vores loyale kunder kan lide det, vi gør, og at de kommer igen og igen,« fortæller Jesper Østergaard.

Udfordret af ny lukkelov og digitalisering

7-Eleven Danmark har ellers været mærkbart udfordret, da liberaliseringen af lukkeloven trådte i kraft 1. oktober 2012. Siden har digitaliseringen flyttet billetsalg og avis- og magasin-salg væk fra den fysiske butik. De store forandringer på markedet førte til, at 7-Eleven omlagde strategien til målrettet at satse på at blive en madbutik i et kioskunivers med »quality convenience«, og hvor omdrejningspunktet sidenhen har været mad, bageri og varme og kolde drikke.

Ifølge Jesper Østergaard har det at skulle redefinere sin forretningsstrategi dog betydet, at 7-Eleven Danmark nu kan koncentrere sig om at være en destination for sundere mad- og drikkealternativer til folk på farten. Det kan ifølge vises ved deres omsætning, deres vækst af kunder og på lønsomheden.

Dermed har Reitan Convenience Denmark ifølge Jesper Østergaard lykkes med at transformere 7-Eleven fra traditionel convenience til en mere tidssvarende og moderne udgave af convenience. Og efter alt at dømme vil kæden fortsat stræbe sig på at udvikle forretningen på en måde, hvor kunden og kundens ønsker og præferencer står allerøverst på agendaen, fortæller Jesper Østergaard.

»Jeg er dybt taknemmelig for samarbejdet med vores enormt dedikerede og passionerede købmænd i hele kæden og for det store engagement fra alle på vores servicekontor. Uden dette commitment ville vi ikke have den succes, vi har i dag,« siger Jesper Østergaard.