50.000 mangler stadig adgang til digital post

Telefonerne brænder nærmest sammen efter landets virksomheder de seneste dage har forsøgt at få hjælp til at oprette en digital postkasse. Det har været umuligt at følge med, lyder det fra Erhvervsstyrelsen.

Foto: Nikolai Linares. Line Friis Frederiksen er blandt de virksomhedsejere, der har haft mere end almindeligt vanskeligt ved at få adgang til sin online-postkasse.
Læs mere
Fold sammen

Så skete det. Kontakten mellem landets virksomheder og de offentlige myndigheder kom online. Fra i dag skal alle virksomheder med et cvr-nummer til at læse sin post via den digitale postkasse.

Selvom størstedelen har oprettet en digital postkasse, der giver adgang til blandt andet selvangivelser og rykkere for årsregnskaber, så mangler omkring 50.000 virksomheder og organisationer stadig at få adgang til postkassen, vurderer Erhvervsstyrelsen.

Henning Steensig, der er vicedirektør for Digitalisering, Kommunikation og Erhvervsservice ved Erhvervsstyrelsen, fortæller, at over 451.000 allerede har oprettet deres digitale postkasse, men det store telefonpres på supportlinjerne har forsinket processen i forhold til de sidste.

»Det har været fuldstændigt umuligt at leve op til. Alle kom på samtidig og skulle have hjælp samtidig. Vi sad ellers klar ved telefonerne og ventede på at hjælpe fra den 12. august, men der har været helt stille. Det første pres kom først i efterårsferien og siden i uge 43,« siger han.

Da kalenderen i nat bladrede om på 1. november, blev de resterende digitale postkasser oprettet, hvor der fra i dag lander post fra eksempelvis kommunen og skat. De virksomheder, der ikke har indhentet adgang til sin digitale postkasse vil frem over modtage papirbreve, der oplyser, at nu ligger der altså vigtig post i den digitale postkasse.

Men Henning Steensig vurderer, at de virksomheder, der ikke har aktiveret postkasse nok skal komme med inden for den næste uge eller ti dage.