3F i chok efter højesteretsdom

Højesteret giver vognmænd lov til at provisionslønne sine chauffører, og ifølge 3F er branchens vilkår nu skudt tilbage til stenalderen.

3F er overbevist om, at højesterets afgørelse til fordel for en nordjysk vognmand vil skade transportbranchen i Danmark. FOTO: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann

Vognmænd kan nu slippe uden om 3Fs kollektive overenskomster efter, at Højesteret gav medhold til nordjysk vognmand onsdag. Det er vognmanden, Jørn Færch, som vandt efter at have tabt sagen i landsretten. Trafikstyrelsen havde anklaget Jørn Færch for at bryde loven, men nu har han Højesterets ord for, at han overholder gældende love og vilkår.

Det, mener 3F, vil gå ud over arbejdsvilkårene for danske chauffører, og det vil utvivlsomt gøre de kommende overenskomstforhandlinger på transportområdet sværere for fagforeningerne.

»Højesteret har skudt branchen tilbage til stenalderen,« siger Allan Andersen, forhandlingssekretær i 3F.

Han mener, at dommen vil betyde, at man risikerer endnu dårligere overenskomster og dermed også dårligere vilkår for de danske chauffører.

»Før var chaufførerne sikre på, hvad de havde, og de kunne tjene en hæderlig løn. Med højesteretsdommen er det slut,« siger Allan Andersen, som kalder højesteretsafgørelsen for noget juks.

Dommen betyder blandt andet, at vognmænd ikke længere er bundet til timeløn, når de kører offentlig servicekørsel. De kan nu frit provisionslønne chauffører, og 3F ser det som en skidt tendens, der vil skade den danske transportbranche. Retten til at give andre overenskomster end, hvad der hidtil har været Trafikstyrelsens praksis, vil ifølge 3F gøre arbejdsvilkårene for chauffører ringere end hidtil og frarøve dem første sygedag, pension og feriefridage.

Advokat Nikolaj Nikolajsen, som har ført sagen for Jørn Færch og vognmandsforeningen Nortra ser derimod afgørelsen som en principiel sejr for virksomheder i branchen.

»Det er en væsentlig sejr for retssikkerheden for specielt små og mellemstore virksomheder i transportsektoren, der er blevet presset af Trafikstyrelsen til at følge 3F’s kollektive overenskomster gennem en lang årrække, under trusler om politianmeldelse og med risikoen for at miste tilladelsen til at udøve sit erhverv hængende over hovedet,« siger Nikolaj Nikolajsen.

Jørn Færch, som har 10 provisionslønnede chauffører ansat i sit nordjydske vognmandsfirma, er glad for dommen, som han mener vil få betydning for hele den danske transportbranche.

»Mange andre i transportsektoren vil nærlæse dommen. Trafikstyrelsen har ageret smagsdommer i forhold til, hvilke overenskomster, der skal følges, og det må de altså ikke,« siger Jørn Færch.

Han ved ikke endnu, om han vil lægge sag an mod Trafikstyrelsen for det tab, sagen har kostet ham, men han kan forestille sig, at der bliver oprettet et fælles søgsmål, da flere vognmænd er gået glip af penge på grund af de tvungne fælles overenskomster.

Trafikstyrelsen skal nu efter omstødelsen af landsrettens dom finde ud af, hvordan man skal gøre fremadrettet. De skal kigge på afgørelsen og derefter finde ud af, hvordan den nye afgørelse vil udmønte sig i en ændret praksis på området.