3D stopper prisfald på fladskærme

De større og dyrere fladskærme kan snart vise tredimensionelt fjernsyn. Det bliver de ikke dyrere af - til gengæld bliver de heller ikke billigere.

Det bliver skærme fra 40 tommer og opefter, der får 3D-funktion - og det kræver fortsat briller at kikke med og få folk og ting ud i stuen. Foto: Chip Somodevilla, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Prisfaldet på fladskærms-TV-apparaterne stopper, når de nye modeller med 3D-TV nu begynder at dukke op i forretningerne.

TV-producenterne vil nemlig lægge den ekstra funktion med tredimensionelle billeder ind i de nye skærme og holde prisniveauet. De første 3D-skærme kan købes allerede nu. Sydkoreanske Samsung var først ude, og inden sommerferien ventes også Sony at være på markedet i Danmark.

Alle store mærker klar inden jul

»Alle de store producenter på top 5-listen - og det er 90 procent af markedet - vil have 3D-skærme på det danske marked i år. Og det spændende er, at hvor man på den store elektronikmesse CES i Las Vegas i januar mente, at det ville koste Harlekins pelikaner, tyder alt nu på, at 3D vil være en ekstra funktion, altså at TV-apparatet vil kunne noget mere men til samme pris som de fjernsyn, der sælges nu,« siger Kurt Frausing, direktør i Branchen Forbrugerelektronik (BFE), der samler alle de store elektronikproducenter.

Brancheforeningen har endnu ingen prognoser for, hvor stort 3D-TV-salget vil blive herhjemme.

»Det er første gang, at alle de store producenter er enige om en fælles teknologi. Og selv om der har været mange kritiske røster om, at »ingen sender jo TV i 3D«. Nej, men engang solgte vi også fjernsyn i 16:9-format - og i dag er ingen i tvivl om, at det er det rigtige,« siger Kurt Frausing.

Store forventninger

Salgschef Ulrik Hvid fra Samsung Danmark har store forventninger til salget af 3D-fjernsyn, hvor billederne nærmest kommer ud af skærmen og ind i stuen, selv om rigtigt mange for nylig netop har købt nyt apparat.

»Der står stadig to-tre millioner TV-apparater, som ikke er fladskærme, i danske hjem. Det er da et sted at starte. Da man slukkede for det analoge TV-signal i november 2009, rykkede det gamle fjernsyn videre i huset. 3D er helt klart stue-TVet, og det er ikke alle de 700.000 TV-apparater, som sidste år blev købt i Danmark, der står i stuen,« siger Ulrik Hvid.

Han ser 3D på fjernsynsskærme fra 40 tommer og opefter.

»Hermed har vi allerede skåret den kæmpe volumen væk, der sælges i varehuse m.m. Og vi tror, at 30-40 procent af de fjernsyn fra 40 tommer og opefter, der sælges hen over efteråret, vil være med 3D,« siger Ulrik Hvid.

VM i fodbold i 3D

Han understreger, at 3D-funktionen »ikke i sig selv er fordyrende«.

»TV-apparaterne vil bevare samme pris som nu. Selvfølgelig vil der altid være en form for prisudvikling, men den bliver hverken forstærket eller svagere på grund af 3D. Omvendt vil ingen købe et nyt TV til 10.000-15.000 kroner uden 3D-funktionaliteten, for så er man fremtidssikret. Så uanset om man synes, at 3D er en åbenbaring eller ej, vil der ske en stor udvikling. F.eks. både optages og sendes VM i fodbold til sommer i 3D, og når selv TV-selskaberne er hurtigt med, er det tegn på, at de ser mulighederne,« siger Ulrik Hvid.

Samsung har nu et plasma-TV, et LCD-TV og tre LED-TV (LCD i bedre og strømbesparende kvalitet) på salgslisten. Apparaterne kan lave almindelige 2D-TV-billeder om til 3D.

»Det er to tredjedele af vejen mod den rigtige optagelse - lidt som når man simulerer biograflyd. Og så kan det bruges på alle medier, også gamle VHS-videobånd. Teknikken er ret god til at simulere dybde ind i billedet. Begrænsningerne ligger i de effekter, der går ud af billedet hen mod seeren,« siger Samsungs salgsdirektør.

Sport, spil og film vil drive markedet

Han understreger, at selve originalmaterialet naturligvis bør være optaget i 3D for at få den fulde effekt. Nu vil Sonys Playstation 3-spillemaskine kunne opgraderes, så den kan fungere som 3D-afspiller af både film og spil, hvilket vil øge salget af 3D-fjernsyn.

»Der er ingen tvivl om, at spil, sport og film vil være det, der trækker. Ingen gider jo at se TV-Avisen i 3D. Og danskerne ser over fire timers TV om dagen - det gør man altså ikke med 3D-briller på. Man vælger ud,« siger Ulrik Hvid.

Han håber på, at der sker noget på brilledesignsiden, så de nødvendige 3D-briller bliver smartere.

»Og måske kommer der 3D-linser?« spøger han.