3D i sofaen skaber strid

Ingen kan se 3D, når man ligger ned, siger Samsung. Vrøvl, siger LG.

Man kan for alvor tale om, at billedet kommer ud af rammen på National Taiwan Science Education Center i Taipei på Taiwan. Spørgsmålet er, om TV-billeder i 3D også kan ses, når man ligger ned. Arkivfoto: Nicky Loh, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Der er ingen 3D, der virker, når man ligger ned!«

Sådan fastslog en Samsung-topchef for nylig - et direkte spark til konkurrenten LG Electronics, som havde annonceret med, at TV-seerne nu kunne nyde 3D-effekterne på de nyeste LG-skærme, selv om lå ned på sofaen og dermed så billedet på skærmen lodret.

Eksemplet er blot det seneste i den standende strid om, hvem der får held til at overbevise resten af elektronikbranchen om, hvad der skal være fremtidens fælles 3D-standard.

Aktive og passive briller

Her er Samsung og LG - begge fra Sydkorea - helt fremme i felten, og det har ikke skortet på knubbede ord og beskyldninger.

De to laver ikke blot selv fladskærme men leverer også en del af den teknologiske indmad til andre fladskærmsproducenter.

Samsung anvender såkaldt aktive briller, hvor 3D-effekten skabes i selve brillerne, som kører på batterier og koster en hel del. LG anvender passive briller, populært sagt et par sorte, almindelige plastikbriller. I stedet skabes 3D-effekterne ved at beklæde TV-skærmen med en tynd film.

Liggende 3D - tja...

»3D virker ikke, når man ligger ned på siden. Det får kun én til at føle sig mere svimmel,« sagde vicedirektør for Samsungs skærmdivision, Kim Hyun-suk, for nylig.

LG er lodret uenig.

»Teknologien har udviklet sig, og den kan ses i enhver vinkel via FPR-metoden (LGs teknologi, red.). Modsat TV med aktive briller, gennem hvilke seere overhovedet ikke kan se 3D-billeder, hvis de drejer hovedet 90 grader til en af siderne, kan FPR-teknologien vise billeder, selv om den tredimensionelle effekt vil være betydeligt svækket,« hedder det i en udtalelse fra LG.

LG vil fra 2012 standse med at sælge aktive briller og bruge den nye teknologi overalt.

Alle arbejder på helt at slippe for brillerne. Japanske Toshiba er umiddelbart længst fremme i den proces, selv om andre af de store producenter ikke tror, at 3D bliver brillefri de første mange år.