37-årig bliver femte generation i spidsen for ikonisk avis

Det bliver 37-årige Arthur Gregg Sulzberger, der fremover skal tegne og fremtidssikre en af verdens mest kendte aviser.

Foto: HANDOUT. Så er der vagtskifte på New York Times, hvor den nye førstemand bliver Arthur Gregg (A.G.) Sulzberger (th.), der tager over fra sin far Arthur Ochs Sulzberger Jr. (tv.). 
Læs mere
Fold sammen

Siden 1896 har Sulzberger-familien siddet på magten i en af verdens mest kendte og ikoniske aviser New York Times.

I fire genrationer har en person med Sulzberger-familien siddet øverst i hierarkiet og sørget for at avisen bliver ført videre i den rette ånd og i en retning, som familien kan stå inden for.

Nu træder femte generation til.

Det sker i forbindelse med at Arthur Ochs Sulzberger Jr. forlader posten som udgiver, og overlader stafetten til sin egen søn, Arthur Gregg Sulzberger - der er kendt som AG Sulzberger.

Det skriver flere amerikanske medier.

Den ældste af de to Arthur'er har haft titlen som udgiver (publisher red.) siden 1992, hvor han overtog den fra sin egen far (der i øvrigt også hed Arthur). Rollen som udgiver har vi ikke på samme måde i Danmark, hvor der typisk er en ansvarshavende chefredaktør og en direktør. Udgiveren er placeret i laget over de to funktioner, og er mere strategisk orienteret og skal sikre en linje langt ud i fremtiden.

Netop derfor er ansættelsen af den unge Arthur interessant. Med sine blot 37 år bliver han en af de mere magtfulde personer på den internationale mediescene. Han har dog allerede gjort sig bemærket ved at være en af hovedforfatterne på en intern innovationsrapport i New York Times fra 2014, der har transformeret hele den traditionstunge avis til en digital tidsalder.

Han er arkitekten bag det nye digitale newsroom, der har sikret New York Times en position i det digitale førerfelt blandt de gamle aviser. Nu bliver hans rolle, at videreføre det arbejde og sikre en stærk udvikling i en tid, hvor mediernes indtægter helt generelt er under pres fra nye medier og ændret adfærd blandt mediebrugerne.

»AG er inkarnationen af New York Times' værdier og mission. Han har bevist, at han er stærk til at skabe forandring, dybt dedikeret til at bevæge dette selskab fremad i takt med at transformationen af vores forretning tager fart,« siger Arthur den ældre om sin søn.

Den ældste Arthur forbliver som formand for New York Times Companys bestyrelse.