31/1: Markant tab af markedsandele for Mærsk i USA

Maersk Line taber overraskende terræn på containertrafikken ind og ud af USA. Nye tal bomber selskabet ni måneder tilbage. "Det kan være tegn på, at kunderne er svære at vinde tilbage," siger analytiker.

De sløje resultater i 2006 fortsætter med at forfølge A.P. Møller - Mærsk ind i det nye år, hvor der ellers fra flere sider er lagt op til markant fremgang.

Det er nye tal omkring containertrafikken ind og ud af USA i november sidste år, der set med Mærsk-briller langtfra er opmuntrende. Det får SEB Enskildas analytiker Steven Brooker til at udtrykke bekymring for, om indtjeningsforventningerne for 2006 holder vand.

Samtidig er det et tegn på, at Maersk Line endnu lider under den tunge og problematiske integrationsproces med opkøbte P&O Nedlloyd, hvor kunderne i uhørt høj grad vendte ryggen til A.P. Møller - Mærsk. Der har ellers været klare tegn på, at Maersk Line langsomt men sikkert var i færd med at vinde de tabte markedsandele igen, men de nye tal bomber selskabets position ni måneder tilbage, hvor markedsandelen var ligeså lav.

Det er en ny analyse fra SEB Enskilda, der stiller skarpt på nye data fra de amerikanske havnemyndighedede. Tallene viser, at Maersk Line i november havde en markedsandel på containertrafikken ind og ud af USA på 14,2 pct. mod 16 pct. i oktober. Altså et markant dyk på 1,8 procent point - svarende til et fald på 11 pct. Sidst Maersk Lines markedsandel var nede i så lave niveauer var i april i år, hvor den var på 14,1 pct. SEB Enskilda-analytikerne havde ventet en markedsandel i november på 16,3 pct. og et yderligere løft frem til 17,3 pct. i maj 2007.

"Man kan måske tolke det over i den retning, at hvis Maersk Line har leveret en ikke-optimal service til deres kunder i 2005 og 2006, vil kunderne så i 2007 allokere al deres fragt tilbage til Maersk Line i 2007? Det er jo langtfra sikkert, hvilket de her tal også siger noget om," siger Steven Brooker, aktieanalytiker fra SEB Enskilda til Business.dk

"Aktiemarkedet var særdeles kontant i sin vurdering, da Maersk Line begyndte at tabe markedsandele i forbindelse med integrationen af PO Nedlloyd. Det her sender så et nyt signal om, at der altså ikke findes nogle lette løsninger i bestræbelserne på at vinde kunderne tilbage. Det er stadigvæk en meget tung proces for selskabet. Man kan vel konstatere, at så hurtigt vender billedet bare ikke. Det er fuldstændig ligesom en person, der skifter fra TDC-mobil til Sonofon. Hvis han får det samme der, hvorfor så vende tilbage?," spørger Steven Brooker.

Han kan godt frygte, at problemerne for Maersk Line stikker dybere end først antaget - og at kampen om at vinde kunderne tilbage bliver hårdere end forventet.

" Det er jo alle, der slås om Mærsks kunder. Så man kan godt frygte at 2007 bliver sådan et mellemår, hvor de skal bevise overfor kunderne, at de har den samme kvalitet som A.P. Møller - Mærsk historisk har været kendt for," siger Steven Brooker.

Han er overrasket over det store fald i markedsandelene i containertrafikken ind og ud af havnene i USA. I yderste konsekvens kan de betyde, at Maersk Line får svært ved at leve op til deres indtjeningsprognose for 2006.

"Det er ikke specielt opmuntrende. Det her viser, at den underliggende indtjening, uden skibssalg, den har været svagere, end vi havde ventet. Det her drejer sig jo om det underliggende operationelle resultat, så hvis tendensen fortsætter ind i december, så kan det godt blive svært for selskabet at komme i mål med det resultat, de har stillet i udsigt," siger Steven Brooker.

2006 var på alle områder et særdeles turbulent år med en markant nedjustering og to voldsomme kursdyk for Danmarks største virksomhedsgruppe, A.P. Møller - Mærsk.