30/01-07: Danskerne strømmer til den virtuelle verden i Second Life

Biblioteker, arkitekter og mange andre slår sig ned i Second Life, hvor indbyggertallet er eksploderet.

Bibliotekerne gør det. Mobiltelefonsælgerne gør det. Universiteter, arkitekter og Aalborg Havn gør det også. Et hastigt stigende antal danske virksomheder, institutioner og borgere flytter i disse måneder ind i det virtuelle samfund Second Life, skriver 24Timer.

Den tredimensionelle computerverden, der udgør en slags internetbaseret samfund, hvor man bevæger sig rundt med sin egen virtuelle figur, har gennemgået en eksplosiv befolkningsvækst.

Siden slutningen af november er antallet af virtuelle borgere vokset fra 1,5 millioner til knap tre millioner. Heraf er over en million direkte aktive brugere.

Senest er Århus Kommunes Biblioteker sammen med bibliotekerne i København, Randers, Viborg, Køge og Gladsaxe gået sammen om at oprette et fælles nationalt og virtuelt bibliotek i Second Life.

Her vil de købe en ø, hvor brugerne med deres Second Life-figurer kan benytte bibliotekernes digitale ydelser - eksempelvis elektroniske bøger, artikler, studiemateriale, film og musik.

»Da vi først præsenterede projektet for chefgruppen, var øjenbrynene lidt rynkede. Men nu er der stor begejstring. Vi ser det som en udvidelse af det område, vi kan servicere, i forhold til i dag. Brugerne skal kunne gå på opdagelse i vores tilbud,« siger Bo Fristed, it- og kommunikationschef i Århus Kommune.

Han forventer, at det store virtuelle bibliotek går i luften 1. april og skal bemandes af 'virkelige' bibliotekarers virtuelle figurer.

Mange andre har også slået sig ned i Second Life. Syddansk Universitet oprettede for nylig en afdeling i den virtuelle verden, hvor der for eksempel kan holdes foredrag for de studerende.

yggeselskabet Rambøll Danmark har fået lov at bygge en del af Aalborg Havn i Second Life.

Og så har Mobilportalen - et forum, der leverer information om mobiltelefoner - slået sig ned i nærheden af 24timer, der som den første danske avis har oprettet en redaktion i Second Life.

Endelig driver magasinet Computerworld et virtuelt hus tegnet af arkitektfirmaet Arkitema i samarbejdet med Innovation Lab og IBM's danske afdeling.

Kilde: 24Timer