3 vil vinde virksomheder med mobile og internationale løsninger

Flere virksomheders endegyldige farvel til fastnet og et sats på internationale mobilløsninger skal sikre teleselskabet "3" en større bid af kagen på det danske erhvervsmarked.

Arkivfoto. Doro, trådløs fastnettelefon. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann

Selskabet har senest lanceret løsningen "3Kontakt", som er en løsning til smartphones og computere, der skal erstatte traditionelle fastnetløsninger.

- Vi ser mange af de lidt større virksomheder i dag faktisk gerne vil gå rent mobil og droppe fastnet, fordi det simpelthen er mere enkelt, siger Jacob Hein Knudsen, der er erhvervsdirektør for "3".

- Vi tager rigtig mange kunder ind, fordi mange virksomheder siger helt farvel til fastnet, siger han.

Derudover nævner han konceptet "3LikeHome", som giver kunderne mulighed for at tale, sms'e og bruge data i en lang række lande, uden at det koster mere end herhjemme.

Senest er USA kommet med på listen, og det har været meget efterspurgt blandt virksomhederne herhjemme.

- Rigtig mange virksomheder tænker internationalt og arbejder internationalt, og vi kan se, at mange i erhvervsmarkedet tager fat i os på grund af vores internationale løsninger. Det har været et konkurrenceparameter med de udlandstakster, der har været, siger Jacob Hein Knudsen.

Han vurderer, at "3" de seneste år er blevet mere synlig som teleleverandør blandt de danske virksomheder, hvilket også bakkes op af den seneste undersøgelse fra analysefirmaet Aalund. Her ligger "3" over snittet som en mulig fremtidig leverandør.

- Før I tiden blev vi ikke budt til bordet, fordi kunderne ikke så "3" som en mulig leverandør til erhvervsmarkedet. Før skulle vi selv skabe alting selv, men nu bliver i langt højere grad set som en mulig leverandør, siger Jacob Hein Knudsen.

- Vi tror på, at enkelthed og gennemskuelighed virker. Vi har indført fri tale og 3LikeHome, og det kan kunderne godt lide, og det gør, at vi nu i højere grad bliver set som en mulig fremtidig leverandør blandt kunderne, siger han.

I samme undersøgelse ligger selskabet til gengæld under gennemsnittet, hvad angår netværkskvalitet, men det er ikke noget, der får Jacob Hein Knudsen til at ligge søvnløs.

- Jeg ser det slet ikke som et problem. Der ligger noget historie i det, hvor nogle måske har en dårlig oplevelse med os for fem år siden. Vi udbygger vores net hver eneste dag og gør det løbende bedre. Jeg tror heller ikke, at vi ville have så mange kunder, hvis vores net var dårligt, siger han.

Jacob Hein Knudsen vil dog ikke oplyse antallet af erhvervskunder af konkurrencemæssige årsager.

Han siger, at væksten blandt virksomhederne har været på cirka samme niveau som på privatsiden de seneste år, hvor "3" er vokset markant. Af de lidt større kunder har "3" blandt andet H&M, McDonalds og Lenovo.

- Der er en god blanding af de store og mindre virksomheder blandt vores kunder. Men det er klart, at vi har mange mindre kunder, hvilket også kommer af, at der er 560.000 virksomheder i Danmark, hvor over halvdelen har 0-19 ansatte, siger Jacob Hein Knudsen.

Han fortæller, at TDC har været det selskab, hvor flest kunder er kommet fra de seneste år.

TDC, der er markedsleder på det danske telemarked, har for nylig annonceret en større satsning i sin erhvervsforretning, hvor det blandt andet vil simplificere produkterne og have et større fokus på små og mellemstore virksomheder.

Det har man noteret sig hos "3", men det er ikke noget, som giver anledning til de store ændringer.

- Vi ser det på ingen måde som en trussel for os i forhold til den enkelthed og de løsninger, vi har til vores kunder. Det er klart, at de sidder på den største procentdel af markedet i dag og skal forsvare den position. Vi glæder os til konkurrencen, siger Jacob Hein Knudsen.

- Der er et kæmpe potentiale for os i erhvervsmarkedet i forhold til den procentdel, vi sidder på i dag, siger han.

"3" havde ved udgangen af september omkring 1,16 mio. kunder i Danmark. Det er cirka 80.000 flere end for et år siden.