»3«: Vi kommer stærkt tilbage

Topchef Morten Christiansen afviser, at »3« og lavprisselskabet Oister er skyld i den voldsomme priskrig i Danmark, og kalder den manglende kundefremgang i 1. kvartal for et engangstilfælde, som ikke påvirker resten af 2015s planlagte fremgang.

»3«s administrerende direktør i Danmark, Morten Christiansen, erkender sig medskyldig i priskrigen men er sikker på, at han også i år kan hente 100.000 nye mobilkunder hjem. Arkivfoto: »3« Fold sammen
Læs mere

»Vi kommer til at gå frem i 2. kvartal, ligesom vi plejer, og jeg forventer, at vi igen i år vil tage 100.000 ekstra kunder. Det niveau har vi altid ligget på, og det vil vi gerne blive ved med.«

Selvtilliden fejler ikke noget hos teleselskabet »3«s administrerende direktør, Morten Christiansen, selv om han i januar-marts kun fik 1.000 flere mobilabonnenter mod omkring 20.000 ekstra i de mange foregående kvartaler. »3« ejer også lavprisselskabet Oister og er - i forhold til 1. kvartal 2014 - gået tilbage på både omsætning og indtjening.

»Shitstorm« har kostet dyrt

»Salget er faktisk gået rigtigt godt i 1. kvartal. Når kundebasen ikke er vokset, skyldes det, at vi har afleveret en masse kunder, som vi fik med Finansministeriets mobilaftale, som ophørte i årsskiftet 2013-2014, men hvor mange er blevet lidt længere, inden de nu er rykket over på den nye aftale med Telenor. Det er vel 15.000-20.000 kunder her i 1. kvartal. Og så er jeg nødt til at indrømme, at den »shitshorm« (massekritik på nettet, red.), som vi blev udsat for, også har haft indvirkning, fordi en del kunder enten ikke har syntes, at vores forklaring var OK, eller ikke har forstået den,« siger Morten Christiansen.

Han henviser til den såkaldte »LuxLeaks«, hvor blandt andet »3« blev beskyldt for at være i skattely i Luxembourg, hvilket »3« pure benægter.

»Sammenlagt har vi nok haft en ekstraordinær afgang på 20.000-23.000 kunder, men jeg forventer, at vi i 2015 får vækst på alle nøgletal: EBITDA (driftsresultat, red.), kundebase, kontantbeholdning og indtjeningsmargen - om end tilvæksten år for år nok er aftagende. Stigningstaksterne bliver nok ikke så tocifrede, som de har været,« medgiver Morten Christiansen.

Det skyldes mobilpriskrigen.

Telia og Telenor puger kunder

»Vi bliver klart påvirket af de lavere prispunkter. Det kan man ikke sidde overhørigt. Det er ualmindeligt barskt derude, og især Telia og Telenor trykker meget på. Jeg vil gerne medgive, at vi selv er medskyldige, men hvis vi var de eneste, der sænkede priserne, var der jo ingen grund til at gøre det, så i sagens natur er der flere, og det påvirker også os. Der synes at være et ræs i gang frem til afgørelsen af fusionen mellem Telia og Telenor, hvor det ser ud til at handle mere om at levere en stor kundebase end om finansielle resultater,« siger »3«-topchefen.

Han hæfter sig især ved, at Telenor har vundet den store stats- og kommuneaftale på at levere telefoni, og at Telenor har været »superaggressiv med 1-kronestelefoner og store tilskud til iPhone 6«.

»Jeg tror stadig, at TDC afgiver flest kunder til markedet, og jeg forventer, at det fortsætter indtil fusionen. Herefter tror jeg, at Telia og Telenor vil fokusere meget på omkostningsbesparelser,« siger Morten Christiansen.

Tjener stadig penge på billige abonnementer

Telias direktør, Søren Abildgaard, siger, at navnlig Oister nu sælger abonnementer så billigt, at man ikke kan tjene penge på dem.

»Det kan vi faktisk godt, fordi vi har meget færre ansatte og et meget stærkt omkostningsfokus. Desuden smider vi ikke ekstratjenester som Spotify og HBO med i pakken. De 79 kroner, som man betaler om måneden, giver adgang til den rå ydelse: taletimer og gigabytes af data, og det kan vi sagtens tjene penge på, fordi Oister tager så store mængder kunder ind,« siger »3«s direktør.

Så det er ikke berigede abonnementer, der skal til for at trække kunder ind?

»Nej, det er det ikke. I takt med at priserne barberes ned, bliver ens egen indtægt jo reduceret. Vi kan ikke se, at TDCs store satsning med Telmore Play (et ekstraabonnement til 100 kroner om måneden med bl.a. film- og e-bogstjenester oveni, red.) ikke har haft nogen effekt i markedet. Jo mere man som teleselskab lægger i pakkerne, jo mere sårbar er man for prisudsving, fordi der altid er en tredjepart, som man skal afregne med. Så, jo, man må sige, at de rene slagtilbud stadig trækker,« konstaterer Morten Christiansen.

Datadeling og udlandstelefoni er populært

Han røber samtidig, at »3« faktisk i januar-marts har taget »lidt flere kunder end Oister« og tilskriver det både »3«s datadelingsabonnement, hvor man kan bruge af samme datapakke på flere enheder, og udlandspakken, hvor »3« har afskaffet udlandstaksterne i en række europæiske lande, hvor man kan ringe til danske numre og bruge af sin datapakke til samme pris, som hvis man var hjemme i Danmark.

»3« ejes med 60 procent af hongkongkonglomeratet Hutchison Whampoa og med 40 procent af den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab, Investor AB.