»3«: Vi er ikke de billigste men de enkleste

Danmarks fjerdestørste teleselskab arbejder på at åbne dørene til virksomhederne – og det lykkes i stigende omfang, når man gør det enkelt, mener »3«s erhvervsdirektør efter halvandet års arbejde.

»Der er et stort potentiale, for der er så mange, som vi ikke har hilst på endnu,« siger Sigurd Leth, erhvervkundedirektør hos teleselskabet »3«. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

»Næh, jeg tror faktisk ikke, at vi er de billigste. Men jeg tror, at vi er de enkleste.«

Det ser erhvervskundedirektør Sigurd Leth fra »3« som nok den største grund til, at det lykkes for Danmarks fjerdestørste teleselskab at få bedre fodfæste blandt erhvervskunderne.

»Vi har nok formået at blive endnu mere synlige, komme ud at møde kunderne og være systematiske. Det lyder banalt men er en vigtig forklaring. Og siden vi lancerede 3LikeHome Pro i februar 2018 er det blevet endnu nemmere at overskue regningen og forudsige omkostningerne. Men det tager tid at vinde kunder på erhvervsmarkedet. Det går hurtigere på privatmarkedet på grund af de korte bindingsperioder her,« mener Sigurd Leth, der i efteråret 2018 fik Carlsberg ind som stor kunde men derudover har fået både små og mellemstore virksomheder med om bord.

Mobildata er blevet det bærende

Sigurd Leth kom til »3« i efteråret 2017 og satte sig for at få fingrene i flere virksomheder men uden at indlede en priskrig. Her har »3«s løbende afskaffelse af de forhadte roamingafgifter i udlandet hjulpet godt til. Erhvervskunder kan bruge op til 20 gigabyte data om måneden i omkring 60 lande til dansk pris.

Hvor de tidligere var populært at få alle teleydelser - telefoni, internetforbindelser og evt. TV - fra samme leverandør, har markedet ændret sig.

»Flere og flere ser på det som separate ydelser, og her står de mobile omkostninger ud som den største post. Flere og flere virksomheder går væk fra at koble det hele sammen i deres udbud i takt med, at løsningen oftere og oftere klares gennem mobiltelefonen alene, hvor mobildata bliver det bærende element,« siger erhvervskundedirektøren.

»3«, som modsat konkurrenterne i TDC, Telenor og Telia udelukkende sælger mobiltelefoni og mobilt bredbånd, øgede i oktober-december sit mobilkundetal i Danmark med endnu 20.000 kunder til nu 1.331.000. Erhvervsforretningen har en andel i fremgangen, hvor »3« på et år nu ligger 57.000 mobilkunder højere end ved udgangen af 2017. »3« oplyser dog ikke, hvor mange af mobilkunderne der er erhvervsabonnementer.

Stort potentiale som nummer fire

»Erhvervsmarkedet er bestemt stadig konkurrencepræget og har været det længe, så man skal være på tæerne og udvikle sig hele tiden. Om nogle uger gør vi det derfor muligt at integrere vores mobile omstilling med Skype for Business, så det bliver endnu nemmere at arbejde mobilt og på Skype. Vores næste skridt for at gøre os relevante for især små og mellemstore virksomheder. Den løsning har vistnok kun TDC i dag. For at fortsætte udviklingen skal vi have mere ammunition, og dette kan bringe os i spil hos endnu flere kunder. De tre giganter har fuld fart på erhvervsmarkedet. Vi er der som den fjerde, og så må vi bare være dygtigere, træne noget mere, være mere aktive, sørge for, at vores budskaber præsenteres helt skarpt - og så vælge, hvor vi ikke vil gå hen,« mener Sigurd Leth.

»3«s erhvervsafdeling er ikke blevet mange mand flere end de omkring 85, da han ankom, men er ifølge erhvervskundedirektøren »nok bare blevet bedre og fået nogle andre profiler«.

»Det handler lidt fortærsket om træning, træning og træning. Vi skal ikke være afhængig af store kunder, som vi ikke har råd til at miste. Vi skal skabe et godt fundament, og, ja, det er blevet nemmere at banke på som »3«. Der er et stort potentiale, for der er så mange, som vi ikke har hilst på endnu. Vi er nummer fire, og mange kender os endnu ikke - det kan ikke undgåes. Men det er dejligt, at der er så stort et potentiale at komme efter. Det er sjovere at være i udfordrerrollen,« mener Sigurd Leth.

Konkurrenter ruster også op

Både Telenor og Telia har dog også rustet op på erhvervsfronten. Telenor ændrede i december sine erhvervsabonnementer, så virksomheder over 50 medarbejdere kan dele deres mobildatamængde, kan bruge tale og data uden roamingafgift i over 75 lande og kan ringe fra Danmark til udlandet til dansk takst.

Det har ifølge Telenors danske topchef, Jesper Hansen, givet pote.

»Det sælger rigtigt godt, både gennem gentegninger af abonnementer og nye, fordi vi igen gør det enkelt for kunderne og dermed for os selv. Vi har fået 40-50 aftaler ind på den nye platform,« siger han til Berlingske og vurderer konkurrencen på erhvervsmarkedet som »lige så intensiv, som den længe har været«.