»3« politianmeldt af forbrugerombudsmand

Reklame på Facebook fortalte ikke sandheden om, hvad prisen på en ny mobiltelefon var.

Mobilselskabet »3« markedsførte en mobiltelefon på Facebook uden at fortælle, hvad det faktisk kostede i abonnement m.m. De rigtige priser fremgik først her på selskabets eget netsted. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mobilselskabet »3« er blevet anmeldt til forbrugerombudsmanden, fordi en reklame på Facebook ikke angav den rigtige pris på den nye telefon.

»3« markedsførte i sommerens løb en HTC Magic-telefon til 799 kroner på Facebook, som er et yderst populært netværkssted. Men når man klikkede videre på bannerreklamen, steg prisen mærkbart på telefonen. Med den sædvanlige bindingsperiode på seks måneder, hvor man ikke må skifte teleselskab, og med et minimumsforbrug på telefonen løb regningen nemlig samlet op på 3.992 kroner.

Vildledende og mangelfuld markedsføring

Det er vildledende og mangelfuld markedsføring, mener forbrugerombudsmand Henrik Øe, og han har derfor politianmeldt mobilselskabet for at overtræde markedsføringsloven om vildledning og om pligten til altid at oplyse mindsteudgiften på en vare. Begge dele skal gøre det muligt for forbrugerne at sammenligne forskellige produkter, og teleselskaberne har selv indvilliget i at undgå gråzoner ved at oplyse reelle priser, uanset at tilbuddet så ikke er helt så godt.

De samlede faste omkostninger, som forbrugeren som minimum kommer til at betale, skal altid angives som et samlet beløb.

Lige før sommerferien blev »3« i Sverige sammen med Telia og Tele2 truet med millionbøder, hvis de ikke ophørte med at love højere hastigheder på det mobile bredbånd, end kunderne faktisk fik. Med mobilt bredbånd kan man fra mobiltelefonen eller en bærbar PC med mobilmodem gå hurtigt på Internet.