»3«: Nej tak til mobilpakker

Mobilselskabet »3« afskriver pakker med Netflix, musik og digitale magasiner som en del af mobilabonnementet.

»3« er i disse dage - som de øvrige teleselskaber - massivt til stede med ekstraudstyr og -kapacitet på Roskildefestivalen for at sikre, at mobilnettene ikke bryder sammen under presset fra de rigtigt mange mobilbrugere, der er samlet på ét sted. Foto: »3« Fold sammen
Læs mere

De lidt over en million mobilkunder hos Danmarks fjerdestørste mobilselskab, »3«, skal ikke forvente mobilabonnementer, som rummer Netflix, digitale magasiner eller andre ekstratjenester indlagt. Den slags overlader »3« til konkurrenterne.

»Nogle selskaber laver kæmpe indholdspakker og samarbejder med streamingtjenester, magasiner, nyhedsmedier m.m. Det er fedt, at nogen gør noget anderledes. Men al vores indsigt i data om forbrugerne siger, at det ikke er den rigtige måde. Vi tror på, at kunderne selv skal vælge, hvad de ønsker at få i pakken, i stedet for at de får alt muligt i en monsterpakke, som de ikke har behov for,« fastslår »3«s privatkundedirektør, David Elsass.

Hvad man forventer

»3«, som ejer lavprisselskaberne Oister og Zenji, lægger mobilnet til det nyeste danske teleselskab, Plenti, som Fullrate-medstifter Peter Mægbæk og Onfone- og Mofibo-stifter Morten Strunge står bag. Plenti, som har købt sig til at bruge »3«s mobilnet, har netop slået sig op på at levere en kæmpe pakke med adgang til masser af digitale magasiner samt f.eks. B.dk og Business.dk fra Berlingske og gratis adgang til Tivoli.

Den vogn vil »3« ikke med på.

»Det handler om at have nogle tjenester og tilbyde dem til en favorabel pris men ikke om at gøre tjenesterne til det primære. Vi har haft stor succes med gratis roaming (brug af tale og data på mobiltelefonen i udlandet, red.). Jeg tror meget mere på produkter, som er tættere på vores kerneområde, for at kunne gøre os relevant for kunderne. Vi skal fokusere på konkrete produkter, som er tættere på, hvad man forventer af sit teleselskab,« siger David Elsass.

Hellere ekstratjenester med rabat

»3« vil i stedet - ud over abonnementet - tilbyde kunderne ekstra tjenester til mindre pris, end man ellers kunne købe dem for.

»Vi sælger f.eks. TV 2 Play (TV 2s net-TV-tjeneste, red.) 20 kroner billigere, end hvis man selv henter den. Selvfølgelig skal vi lancere alle mulige tjenester, men det bliver som frit valg og til en skarp pris. Vi havde tidligere et godt samarbejde med Netflix, men de efterlod ikke et stort beløb til os,« siger David Elsass.

»3« havde ved udgangen af marts 1,16 millioner mobilkunder i Danmark. Navnlig den del af abonnementerne, hvor man kan bruge sin mobiltelefon i hele Europa og USA til danske priser, har ifølge »3«s administrerende direktør Morten Christiansen trukket mange nye kunder til - og holdt fast på de eksisterende.

Milliarddyr mobilkrig

Mobilkrigen, som har stået på i ti år, har ifølge Telenors administrerende direktør Jesper Hansen stået teleselskaberne i over fem milliarder kroner. Siden efteråret 2015 har de fire store teleselskaber - i størrelsesrækkefølge TDC, Telenor, Telia og »3« - lidt efter lidt fjernet de billigste abonnementer og lagt mere i de større pakker i forsøget på at få nye kunder til at købe dyrere abonnementer og dermed tjene flere penge.

Plenti lancerede tidligere i denne uge et rent mobilabonnement med ubegrænset tale, ubegrænset SMS-tekstbeskeder og MMS-billedbeskreder samt ubegrænset data for 119 kroner om måneden.

Telia har i sine abonnementer inkluderet tjenester som lyd- og e-bogstjenesten Storytel/Mofibo, streamingtjenesten HBO Nordic, Telia TV (som er Telias egen TV-pakke over mobilnettet) og Telias særlige udlandsabonnement Roam Like Home, der modsvarer »3«s 3LikeHome. Dem kan mobilkunden så selv skifte ud undervejs. Telenor har i sine pakker Microsofts kontorpakke Office 365 med tilhørende lagerplads i Microsofts Onedrive. TDC, som netop har samlet alle sine privatkunder under YouSee-mærket, lægger YouSee Musik (tidligere TDC Play) med i pakken.