»3« henter endnu 17.000 mobilkunder men mærker roamingpresset

Det har kostet især »3«s lavprisselskab Oister penge, at EU afskaffede roamingen. Til gengæld fortsætter kunderne med at checke ind hos Danmarks fjerdestørste teleselskab.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen. De danske teleselskaber har fortsat gang i en intens konkurrence. Alligevel har selskabet 3 øget omsætningen.
Læs mere
Fold sammen

Billigere abonnementer og abonnementer uden roaming i store dele af verden fortsætter med at trække kunder til »3«, som på tre måneder har fået 17.000 flere mobilkunder.

Dermed er »3« nu oppe på i alt 1.266.000 mobilkunder i Danmark og arbejder sig støt ind på Telia, som med et par hundredtusinde flere er Danmarks trejdestørste telekoncern.

Lidt dårligere indtjening

»3« øgede i juli-september omsætningen fra 703 millioner kroner sidste år til nu 713 millioner, mens driftsresultatet (EBITDA) til gengæld faldt en anelse fra 171 millioner kroner til 168 millioner kroner. Til gengæld fastholdt »3« sin indtjeningsmargen, der ret konstant har ligget på 24 procent - et vigtigt nøgletal på et ellers hårdt presset mobilmarked.

Morten Christiansen, administrerende direktør for »3«, er da også godt tilfreds.

»Oven på et heftigt 2. kvartal, hvor fokus var på roaming, og kunderne strømmede til os (med et plus på 37.000 kunder, red.), har 3. kvartal været mere normalt og præget af den sædvanlige, hårde konkurrence. Vi er dog stærkt fokuserede på, at vi skal vokse os større,« siger han.

Den stigende omsætning skyldes ifølge »3«-direktøren især, at der har været et stort salg af mobiltelefoner, senest de nye iPhone 8-telefoner. Til gengæld har EUs afskaffelse af roaming siden juni påført »3« en højere roamingregning, fordi selskabet fortsat skal afregne med sine udenlandske kollegaselskaber, selv om kunderne ikke skal betale for det.

Roamingregningen rammer Oister

Men hvor »3« selv i tre år har afskaffet roaming i land for land, er det nyt for »3«s lavprisselskab, Oister, som igennem længere tid har været det selskab herhjemme, som har presset priserne mest. Den såkaldte serviceindtjening er for hele »3« i Danmark faldet fra 457 millioner kroner til 443 millioner på et år.

»Roamingregningen gælder ikke mindst for Oister, som denne sommer måtte inkludere data til roaming i EU i sine abonnementer på baggrund af EUs regulering. Det ser vi effekten af nu,« siger Morten Christiansen, som understreger, at han står i spidsen for en stabil forretning.

»3« er det første af de fire store selskaber, som afleverer regnskab for 3. kvartal. Telia kommer med sine tal 19. oktober, Telenor 25. oktober og TDC 31. oktober.

»3« har i Sverige mistet hele 91.000 mobilkunder, især fordi mange med flere abonnementer har luget ud i dem, hedder det i regnskabsmeddelelsen. »3« i Sverige har nu 2.003.000 mobilkunder.

»3« ejes med 60 procent af hongkongkonglomeratet Hutchison Whampoa med Asiens rigeste mand, Li Ka-shing, i spidsen og med 40 procent af den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab, Investor AB. »3« i Danmark og »3« i Sverige fungerer som et selskab med to filialer.