»3«-direktør: Ingen trafikpropper her

Mobilselskabet afviser, at der er truende pladsmangel på mobilnettet, og lover fortsat heftig kamp om kunderne op til jul.

»3« har kapacitet nok i sit mobilnet i år fremad, understreger administrerende direktør Morten Christiansen og afviser samtidig forudsigelserne om, at mobilpriserne er på vej op. Foto: Thomas Breinstrup
Læs mere
Fold sammen

Kunder hos mobilselskabet »3« vil ikke opleve trafikpropper, fordi der mangler plads på nettet.

Det fastslår administrerende direktør Morten Christiansen over for Berlingske, efter at både danske og internationale analytikere har forudset, at »3« snart vil stå med pladsmangel på sit net, fordi så mange skifter til selskabet.

»Det er rigtigt, at dataforbruget stiger med 60 procent om året, men vi har masser af kapacitet. Der er lang vej endnu - masser af plads i år fremad, også selv om vi har de bedst forbrugende kunder i Danmark. Vi sidder lige nu på 37 procent af den samlede, mobile datatrafik herhjemme. Selvfølgelig skal vi løbende sikre os mere spektrum (plads på radionettet, red.), men det er langtfra sandt, at vi er nået en kapacitetsgrænse, så vi er ikke i nogen kattepine overhovedet,« siger Morten Christiansen.

Mål: 100.000 nye kunder hvert år

Næste gang den danske stat sætter mobilfrekvenser på auktion bliver i 2016, og de vil først kunne tages i brug i 2017. De nuværende mængder - og fordelingen mellem de tre danske mobilnet hos TDC, Telia/Telenor og »3« - skal derfor holde i et par år mere.

Morten Christiansen kan heller ikke se, at priskrigen som påpeget af analytikere skulle flade ud, fordi »3« ikke vil kunne holde til fortsat at tage så mange nye kunder ind på sit net - selv om højere priser er noget, som alle teleselskaber i Danmark drømmer våde drømme om efter mere end ti års udmarvende mobilpriskrig.

»Nej, det kan jeg ikke genkende. Jeg har tilstrækkelig kapacitet i nettet, og selvfølgelig skal vi fortsætte med at være udfordreren, som gerne vil vokse. Vi har som mål at få et antal kunder ind i butikken - omkring 100.000 flere om året -, men vi har jo et langt lavere omkostningsniveau end vores konkurrenter. Dermed kan vi tjene penge på prispunkter, der ligger under de andres, og jeg kan lige nu ikke se noget, der tyder på, at det vil ændre sig. Der er skarpe tilbud fra alle selskaber,« siger teletopchefen.

Hård kamp op mod jul

Så jeres planer op til jul er at gå lige så hårdt til værks som hidtil?

»Jeg kan ikke se nogen grund til, at vi ikke skal gøre det. Prisen spiller helt klart ind, når folk vælger teleselskab, men pris er mange ting. Vi tror, at folk godt kan lige selv at sammensætte den mobilpakke, som de har. Vi tror ikke på færdigpakket slik. En god handel er naturligvis vigtig, men den skal være sammensat på en måde, som folk kan lide,« siger Morten Christiansen.

»3« har hentet mange nye kunder ind med sit 3LikeHome-abonnement, hvor man kan ringe til danske numre til danske priser fra et par håndfulde lande i Europa og på den måde spare den dyre roamingafgift, som EU arbejder på helt at få afskaffet.

»Rejser man bare moderat, er 3LikeHome en fantastisk god pris. Hvis ikke, vælger man noget andet. Oister (»3«s lavprisselskab, red.) handler om at være bedst til prisen, så man til en relativt lav pris får en stor pakke,« siger »3«-direktøren.

Manglende landsdækning ikke et problem

Modsat TDC, Telia og Telenor har »3« ikke et landsdækkende mobilnet men lejer sig ind hos TDC, hvor »3« ikke selv dækker.

»Men der er tale om meget få områder, og vores kundeoptag i yderområderne er nok mindre end de andre teleselskabers. Vi dækker over 90 procent af danskerne befolkningsmæssigt på vores eget net, og vi får netop mange kunder på grund af vores gode datadækning,« siger Morten Christiansen.

 

Laes mere