3-2-1, den virtuelle virkelighed er udsat til 2017

Det blev alligevel ikke i år, at millioner vandrede rundt inde i spil og tog på ferie, inden de rent faktisk rejste af sted. Men der er stadig milliarder af kroner på spil på den nye teknologifront.

Foto: BERTRAND GUAY. Der er virkeligt mange måder at opleve den virtuelle virkelighed på, når man først har brillerne på og kan bevæge sig rundt inde i spillene - med eller uden ekstraudstyr... Arkivfoto: Bertrand Guay, AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Det blev alligevel ikke i 2016, at millioner og atter millioner af mennesker verden over skaffede sig adgang til den virtuelle virkelighed, hvor de kan vandre rundt inde i spil eller øve sig i at skifte reservedele på en bil eller operere en patient. Gennembruddet er nu udsat til 2017 med udsigt til et milliardstort marked i årene derefter.

Det er analysefirmaet Superdata, der som den seneste nedjusterer forventningerne til salget af VR-briller og andet tilbehør for i år. Alligevel formodes det, at salget på verdensplan runder 407 millioner dollars eller 2,8 milliarder kroner, men i 2020 ventes der at blive solgt udstyr for hele 14 milliarder dollars (97 milliarder kroner), skriver nyhedstjenesten Venture Beat. 72 procent af de 407 millioner dollars kommer fra salg af computerspil, som udnytter de nye muligheder, hvor brillerne dækker hele ens synsfelt og registrerer, i hvilken retning man ser og vender sig, så synsretningen i spillet følger med.

Det skal opleves først

Der var ellers varmet godt op til Sonys lancering af sine Playstation VR-briller i oktober. Superdata havde selv regnet med, at der ville blive solgt 2,6 millioner af dem i år, men tilbagemeldingerne fra den såkaldte »Black Friday« - amerikanernes, og delvis også danskernes, store julegaveforindkøbsdag sidst i november - viser, at Playstation VR-brillerne højst vil runde et salg på 745.000 styk i år, selv om de koster meget mindre og - i kraft af tilknytningen til Sonys Playstation-spilkonsol - automatisk har et langt bredere publikum.

Sony er ikke ene på markedet. Googles Daydream VR-briller ventes at runde 261.000 styk, det Facebook-ejede Oculus Rift 355.000, HTCs Vive-briller 520.000 og Samsungs Gear VR-briller 2,3 millioner styk. Alt i alt vil der være langet omkring 16 millioner VR-briller over disken, når nytårsklokkerne ringer.

Trægheden skyldes mangelen på nogen, der har prøvet at træde ind i den virtuelle virkelighed (på engelsk: »virtual reality«, VR) og kan fortælle om den.

»Indtil man har et par briller på, forstår man ikke, hvad det er,« siger Superdata-analytiker Stephanie Llamas.

Enorm prisforskel

Ligesom med 3D kan VR-briller få nogen til at føle sig ubehageligt tilpas, fordi balancesansen forstyrres. Derudover kræver det ekstra ressourcer og personale, når VR-teknologien skal vises frem i butikkerne.

Ingen af producenterne har fremlagt konkrete salgstal, men ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal er der mange indikationer på, at det har været en meget træg start for salget af den nye teknologi.

Der er enorm forskel på priserne på VR-brillerne. De billigste er Googles papbriller til 100 kroner, hvor man skyder sin mobiltelefon ind. De dyreste overgår prisen på selv den dyreste smartphonetelefon.

De store teknologiproducenter er godt klar over, at der er penge at tjene. Internetgiganten Google og Facebook, som er verdens største, sociale netværk, er nu gået sammen med blandt andre PC-producenten Acer, mobilproducenten HTC, Samsung og Sony og har stiftet »Global Virtual Reality Association« (GVRA) for at sikre »ansvarlig udvikling og brug« af VR-teknologien på verdensplan. De regner med, at den virtuelle verden bliver den nye, store computerplatform, og derfor skal den kunne udnyttes maksimalt.

Men det tager noget tid at få forbrugerne til at sætte stikket i.