29.01/2007: Levi's angriber dansk tøjmærke

Det danskejede tøjmærke Von Dutch, der har kæmpet en hård kamp mod piratkopier, er selv blevet anklaget for at kopiere Levi's jeans.

Direktør for Von Dutch Tonny Sørensen (th) med underdirektør Niels Juul. Billedet er taget i firmaets nye butik i Los Angeles. Fold sammen
Læs mere
De en gang så populære Levi´s jeans er ikke længere markedsførende inden for, hvordan "de helt rigtige cowboybusker" skal se ud - men til gengæld er jeans-producenten blevet ledende på et helt nyt område: Sagsanlæg mod kopi-producenter.

Levi's hævder, at konkurrenterne , der i blandt det danskejede tøjmærke Von Dutch, har kopieret den særlige syning på højre baglomme af Levi's jeans og tjent styrtende med penge på det.

Det 133 år gamle design af Levi's-lommen er nu blevet den største juridiske slagmark i den amerikanske mode-industri, skriver avisen The New York Times.

Siden 2001 har jeans-producenten lagt sager an mod næsten 100 konkurrenter. Det er langt flere sager end virksomheder som Nike, Disney og General Motors har været ude i.

Indtil videre har Levi's dog ikke opnået de store økonomiske gevinster. De fleste sager er endt i et forlig, hvor de anklagede er gået med til at stoppe salget og destruere de bukser, som krænkede Levi's, skriver The New York Times.

Levi's siger imidlertid, at det ikke handler om penge, men om at få fjernet kopi-producenterne fra butikkerne.

Konkurrenterne mener til gengæld, at sagsanlæggene er de sidste krampetrækninger fra et firma, der har tabt milliarder af dollar på jeans-markedet, afskediget tusinder af medarbejdere og været tæt på at gå konkurs efter, at jeans-industrien for alvor tog fart.

Danske Tonny Sørensen, der ejer tøjmærket Von Dutch siger til The New York Times:

"Toget kørte fra dem. Nu vil de lave en masse larm og skræmme folk væk fra konkurrenterne."

For seks måneder siden blev Von Dutch sagsøgt af Levi's for at kopiere lomme-designet. Von Dutch har ellers selv gjort sig dyre erfaringer med kopi-producenter.

For godt to år siden måtte virksomheden lukke alt ned i Skandinavien, da piratkopier havde oversvømmet markedet og fuldstændig udvandet Von Dutch-mærket.

"Bekæmpelsen af kopieringen af vores varemærker kostede ikke alene vores firma formuer, men havde også nær kostet os vores eksistensgrundlag. Problemet er, at man ikke alene kun mister markedsandele og salg, men også mister kontrollen af sit varemærke i form af distribution og image," sagde underdirektøren i Von Dutch, Niels Juul, til Business.dk i et interview kort før jul.

Samtidig kunne han dog fortælle, at det var lykkedes, at bekæmpe mange af kopi-producenterne med blandt andet oprettelse af fiktive selskaber og minutiøs overvågning af internetauktioner, og virksomheden er nu igen klar til at gøre sit indtog i Skandinavien.

Tonny Sørensen afviser da også, at Von Dutch har kopieret Levi's-bukselommen og siger, at de bukser, der er tale om, overhovedet ikke ligner noget fra Levi's. Alligevel gik han med til at droppe salget af de pågældende bukser og at destruere flere hundrede par.

"Det var alligevel nogle bukser, som vi ikke havde nogen særlig succes med, så vi valgte ikke at tage kampen op," siger Tonny Sørensen til The New York Times.