29-årig chef: »Jeg skulle løbe, mens jeg bandt mine sko«

Nathalie Camilla Larsen blev i en alder af 28 år digital chef hos LEAD Agency og har siden da skullet tackle ansvaret som leder samtidig med de mange forventninger, der følger med rollen. Det fortæller hun mere om i podcasten Talentjagten.

29-årige Nathalie Camilla Larsen (th.) er ugens gæst i Talentjagten med Ane Cortzen. Foto: Sofie Mathiassen
Læs mere
Fold sammen

Allerede i studietiden begyndte Nathalie Camilla Larsens interesse for de sociale medier at vokse. I en periode, hvor mange omkring hende betragtede sociale medier som en fase, fik Nathalie Camilla Larsen et studiejob, hvor hun skulle gøre sociale platforme interessante. At være før sin tid og det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, mener hun selv, er en af årsagerne til, at hun som 29-årig er blevet udvalgt til Berlingskes Talent100.

»På det tidspunkt, hvor jeg tænkte, at sociale medier kunne gøres til en forretning, var der ikke så mange andre, der satte ind og satsede på platformene,« fortæller hun i det nyeste afsnit af Talentjagten, som denne gang handler om at håndtere store forventninger i en ung alder.

Der gik ikke lang tid, før markedsføring på sociale medier fik fodfæste på markedet, og Nathalie Camilla Larsen etablerede sit eget firma, mens hun studerede. Hun blev efterfølgende headhuntet af et kommunikationsbureau, hvor hun senere blev ansat som konsulent i sociale medier. I dag er hun digital chef hos kommunikationsbureauet LEAD Agency, hvor hun er ansvarlig for alle større kampagner og koncepter på sociale platforme.

»Jeg har haft en ægte nysgerrighed efter at finde ud af, hvorfor folk samler sig i fællesskaber på sociale medier. Hvad er det, der gør, at du og jeg for eksempel kan være politisk uenige, men til gengæld kan mødes omkring nogle nicheting i en gruppe på nettet eller på en platform, der er skræddersyet til det?« lyder det fra Nathalie Camilla Larsen.

Find alle afsnit af »Talentjagten« på iTunes, på Spreaker.com eller i din podcast-app eller på Apple-TV. Hver fredag udkommer et nyt afsnit. Podcasts fra Berlingske Business sponsoreres af Nordea.

En styrke at bede om hjælp

Med titlen som digital chef følger også store ansvarsområder, og Nathalie Camilla Larsen står ofte i situationer, hvor hun på erfaring skal måle sig med partnere og rådgivere, der har været hele deres liv i branchen. Erfaringen skulle hun derfor tilegne sig hurtigt og beskriver det som at løbe, mens hun bandt sine sko.

»Hvis der er noget, jeg har lært, så er det, at man skal bede om hjælp. I starten ville jeg klare det hele selv, fordi jeg gerne ville bevise mig selv over for andre. Men den største styrke er at kunne sige »det her er jeg rigtigt dårlig til, det her er jeg bedre til, og det her er jeg rigtigt god til« og ansætte nogle, som er bedre end én selv,« fortæller hun.

Nathalie Camilla Larsen mener i sidste ende, at de fleste gerne vil have en rådgiver, som uanset alder og erfaring hviler i sig selv, er menneske og lytter til sin mavefornemmelse og faglige viden.

»Vi har en stående joke i virksomheden om, at jeg er den eneste, der pitcher og sælger iført sneakers. Men det er det, jeg finder mig bedst tilpas i, og det, tror jeg, folk kan mærke,« forklarer hun.

Rød, gul og grøn

For at balancere ansvaret og arbejdsopgaverne har Nathalie Camilla Larsen et personligt system: Den røde, gule og grønne zone. I den grønne zone kan man opgaverne til fingerspidserne, i den gule bliver man udfordret, og i den røde zone er man på dybt vand. For Nathalie Camilla Larsen handler det om at have en balance mellem opgaver i alle tre zoner.

»For meget af det ene eller det andet skaber ubalance, og så begynder man enten at kede sig eller få ondt i maven. For mig er det vigtigt, at de fleste arbejdsopgaver er grønne, men jeg skal have noget rødt, for ellers bliver jeg for afslappet,« forklarer hun.

Til slut i podcasten inviteres du indenfor hos Nordea, hvor deres eksperter og egne talenter giver gode råd til talentudvikling. I dette afsnit giver Marianne Egelund Siig, der er chef for diversitet og inklusion i Nordea, sine gode råd til, hvordan man bedst tackler forestillingerne om de forventninger, der følger med at være et udpeget talent.

Find alle afsnit af »Talentjagten« på iTunes, på Spreaker.com eller i din podcast-app eller på Apple-TV. Hver fredag udkommer et nyt afsnit. Podcasts fra Berlingske Business sponsoreres af Nordea.