250 mio. kr. ekstra til forsinket billetsystem

Trods 14 års arbejde og en investering på langt over en halv mia. kr. er det nye, elektroniske rejsekort stadig så langt væk, at flere politikere truer med at afbryde milliardprojektet.

Transportminister Lars Barfoed (K). Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Om godt to måneder skulle rejsekortet ellers have afløst papirbilletter, klippekort og månedskort i alle busser, tog, S-tog og Metro i hele Danmark. Men det eneste selskabet Rejsekort A/S, der står for indføringen af rejsekortet i Danmark, kan prale med, er 1.100 testpersoner, der hver har brugt rejsekortet ca. 10 gange. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten søndag.

Mandag i denne uge blev projektet så udskudt endnu en gang - denne gang med et år - så det nu formentlig vil være landsdækkende ved udgangen af 2012. I samme forbindelse fik medlemmerne af Folketingets trafikudvalg at vide, at der er behov for yderligere lån på en kvart mia. kr., for at få kortet til at fungere.

Én af de skarpeste kritikere er transportminister Lars Barfoed (K), der ikke tøver med at sammenligne problemerne med rejsekortet med IC4-skandalen om DSB's køb af 83 italienske tog, der indtil videre er forsinket i ca. seks år.

»Jeg går hele tiden og taler om, at sagen om rejsekortet ligner sagen om IC4-toget. Jeg synes bestemt godt, at processen kan minde om IC4, og jeg kan ikke acceptere, at man bliver ved med at udskyde tingene,« siger Lars Barfoed til Jyllands-Posten.

Han har fulgt sagen tæt, siden han for godt et år siden blev transportminister. Han truer direkte med, at projektet bliver stoppet, hvis forsinkelserne og rækken af brudte aftaler fortsætter.