24timer – ny trafikavis?

Efter sommerferien drosler gratisavisen 24timer ned for den dyre husstandsomdeling. Halvdelen af aviserne skal nu uddeles i trafikken. Medieforsker nikker ja til, at avisen kan blive en ny trafikavis. Avisen selv kalder efteråret for "det sidste åndedræt" for de nye gratisaviser, hvis ikke læsertallene per avis stiger (opdateret 13:00).

Efter sommerferien vil togrejsende og andre danskere i trafikken finde langt flere eksemplarer af gratisavisen 24timer, der går fra at være 70 procents husstandsomdelt til 50 procent. Forsker vurderer, at det er tre gange dyrere at husstandsomdele sammenlignet med trafikdistribution. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen
Hensigten var en husstandsomdelt gratisavis, der særligt skulle hindre konkurrenten – den islandske Nyhedsavisen – i succes på det danske avismarked.

Derfor skulle størstedelen af 24timer distribueres i danskernes postkasser inden kl. 7 om morgenen. Men det har nu vist sig at være for dyrt. 24timer bliver derfor efter sommerferien langt mere synlig i trafikken, når omkring halvdelen af oplaget skal uddeles i trafikken.

"Det er en måde at spare på. De vil gerne stadig være i nogle brevsprækker for at være en direkte konkurrent til Nyhedsavisen, men de kan spare på udgifterne ved trafikomdelingen og samtidig nå et pænt højt læsertal," siger medieforsker Jørgen Poulsen fra Roskilde Universitetscenter.

Og det er netop læsertallene, der halter for 24timer. I dag har hver avis én læser, men det er ifølge direktør Torsten Bjerre Rasmussen helt afgørende for avisen, at læsertallene øges til 1,5 læser per eksemplar.

24timers chefredaktør Poul Madsen siger det tydeligst, når han i til Danske Dagblades Forening kommer med følgende melding:

"Antallet af læsere pr. eksemplar skal ganske enkelt op. Hvis det ikke sker, vil efteråret blive sidste åndedræt før døden for de nye gratisaviser," siger han med henvisning til Nyhedsavisen og sin egen avis.

"Men der er ingen faresignaler ved det for os," siger han med henving til, at 24timer efter sommerferien lægger distributionen om til det, 24timer selv kalder intelligent distribution, der mere præcist rammer børnefamilierne.

"Vi lægger distributionen om, så vi kommer i nye områder - blandt andet Herlev og Rødovre, hvor vi skærer ned på Østerbro og Nord for København, for det er der, der bor flest børnefamilier."

Distributionen er dyrere, efter Dato trak sig

24timer vil ikke offentliggøre, hvad det koster at levere 24timer til brevsprækken, men Jørgen Poulsen peger på, at husstandsdistributionen er omkring 3 gange så dyr som trafikdistribution.

Desuden er distributionen blevet dyrere, efter gratisavisen Dato har trukket sig fra markedet. Dato (ejet af Det Berlingske Officin) og 24timer (ejet af JP/Politikens Hus) blev distribueret sammen af det fælles ejede distributionsselskab, Bladkompagniet.

Kan man forestille sig, at tendensen med at øge trafikdistributionen fortsætter, så 24timer reelt bliver en ny trafikavis?

"Det kan man også forestille sig. Det afhænger af, hvordan 24timer vurderer deres konkurrenceforhold i forhold til Nyhedsavisen," siger Jørgen Poulsen.

En dyr forretning

24timer har et oplag på 450.000 og 465.000 læsere, mens Nyhedsavisen har et oplag på 525.000 og 391.000 læsere. Nyhedsavisen leverer 80 procent af aviserne til danskernes brevsprækker.

Ingen af aviserne ønsker at oplyse om deres tab ved forretningen, men ifølge regnskabet for Nyhedsavsien, var tabet alene for 2006 på 127 mio. kroner. . Og JP/Politikens Hus forventer, at investeringerne i 24timer - samt digitale investeringer - trækker det samlede resultat i minus i år.

Ifølge fagbladet Journalisten beregninger har nyhedsavisen indtil videre tabt 309 mio. kroner, mens 24timer har kostet 310 mio. kroner.

Det er blandt andet på Frederiksberg og nord for København, at husstandsomdelingen neddrosles.