24timer hårdest ramt i sparerunde

Efter en omfattende sparerunde er et helt nyt koncept med fælles sportsvertikal og forbrugerstof på vej til de to gratisaviser 24timer og MetroXpress. »Farligt,« mener specialist.

Foto: Scanpix
Medarbejderne på gratisavisen 24timer blev hårdt ramt, da der i går blev fyret folk i en omfattende sparerunde.

For at være rustet til et annoncemarked, der har dystre udsigter det kommende år, har 24timer og MetroXpress, som fusionerede i maj, nedbemandet sammenlagt 30 stillinger.

13 redaktionelle stillinger bliver nedlagt i løbet af denne uge. 10 af dem er på 24timer.

Det gælder blandt andet chefredaktør på 24timer, Marianna Grams stilling. Hun har derfor valgt at tage tilbage til sin tidligere arbejdsplads, Politiken.

Seks yderligere stillinger - primært vikariater - skæres fra til januar.

Nye arbejdsgange
De tilbageværende medarbejdere på MetroXpress og 24timer skal dog til at vænne sig til helt andre arbejdsgange, der blandt andet betyder, at en del af dem skal levere stof til begge aviser.

Det gælder blandt andet sportsjournalisterne, som fremover kun er at finde på MetroXpress.

De skal til gengæld levere artikler til 24timer. Forbrugerstoffet, som er 24timers force, bliver derimod nedprioriteret på MetroXpress, som fremover skal have artiklerne smidt direkte i spalterne fra 24timer.

Udvekslingen af stof giver frygt for, at de to gratisaviser kommer til at minde så meget om hinanden, at de læsere, som i dag både læser MetroXpress og 24timer, vil droppe en af aviserne.

Det er dog ikke en frygt, som MetroXpress’ adm. direktør, Søren Riis, deler.

»Nej, det tror jeg ikke. Vi vil jo ikke dele stof, så de 20 ud af 36 sider er identiske. Det vil være i meget mindre målestok,« siger han.

Naturlig konsekvens
Søren Riis fortæller, at nedbemandingen er en konsekvens af finanskrisen, som betyder færre annoncekroner i kassen. Derfor skal det nu for alvor udnyttes, at 24timer og MetroXpress fusionerede i maj.

»Da vi fusionerede, blev alle afdelinger lagt sammen på nær redaktionerne, så det er en naturlig udvikling, vi er på vej igennem,« siger Søren Riis. »Vi skal til at samarbejde meget mere, så vi også kan opnå synergier der.«

Søren Riis erkender, at det ikke vil være muligt at lave de samme aviser efter de mange stillinger er blevet skåret fra.

Men det er heller ikke meningen, og nedskæringerne betyder ikke, at de tilbageværende journalister nødvendigvis skal løbe hurtigere.

»En af grundene til, at vi tror på, at det kan lade sig gøre at lave avis med så mange færre folk er, at der i en gratisavis er en side redaktionelt stof for hver side annonce, og da vi næste år forventer en lavere indtjening, kommer vi også til at lave færre artikler. Der bliver færre sider, end vi har set meget længe. Det er vi helt overbeviste om,« siger Søren Riis.

»Farligt«
Mikael Ostenfelt, der er indkøbsansvarlig hos mediebureauet Carat, ser ikke lyst på fremtiden for 24 timer.

»Det er farligt at udveksle stof på den måde, når aviserne i forvejen har et overlap af læsere,« siger han. Hvis læserne vælger en af aviserne fra vil det nemlig gå ud over annonceindtægterne.

»Det er en uheldig retning Metro bevæger sig i. Jeg kan godt forstå, at de gør det, for vi bevæger os ind i et meget usikkert annoncemarked. Det bliver benhårdt,« siger Mikael Ostenfeldt, som spår, at MetroXpress på et tidspunkt vil lukke 24timer.

De to gratisaviser vil fremover også blive organiseret på en ny måde. Både 24timer og MetroXpress bliver barberet ned og skal nu kun laves i en øst og en vestudgave. Det betyder blandt andet, at MetroXpress drosler kraftigt ned i Århus. Tre af de fem redaktionelle medarbejde blev skåret fra i går. En stor del af lokalstoffet skal nu leveres af Jyllands-Posten.