24timer får nyt koncept i sparerunde

Nedskæringerne i MetroXpress kommer til at gå hårdt ud over 24timer, som får nyt koncept i det nye år.

Adm. direktør for MetroXpress, Søren Riis, meddelte mandag eftermiddag, at 20-25 pct. af 130 stillinger skal nedlægges i mediekoncernen, der udgiver aviserne 24timer og MetroXpress.

Det kommer til at betyde ændringer i konceptet for 24timer.

”Det er klart, at det ikke vil være muligt at lave de samme aviser med færre hænder, og derfor vil der komme et nyt koncept i det nye år. Der vil komme ændringer. Det er begrænset, hvor meget vi kan ændre på MetroXpress, da avisen er en del af et internationalt koncept, så konceptuelt vil de største ændringer nok komme på 24timer,” siger Søren Riis til Business.dk.

Samtidig er der lagt op til, at MetroXpress og 24timer skal dele stof, uden at det må gå ud over den selvstændige profil på de to aviser.

”Vi vil blandt se på, hvordan Lisbeth Knudsen har gjort det hos jer (Berlingske, red.) for at se, hvordan erfaringerne er med at dele stoffet, og så vil vi handle derudfra,” siger Søren Riis.

MetroXpress overtog i sommer udgivelsen af 24timer fra JP/Politikens Hus og efter flere måneders tilløb skærer man nu ind til benet i en sparerunde, der ifølge ledelsen vil forbedre resultatet i 2009 med 15 mio. kr.

”Totalt set skal der fyres 30 fuldtidsansatte, men jeg kan på nuværende tidspunkt ikke sige, præcis hvor der skal fyres,” siger Søren Riis.

Han skal holde møde med medarbejderrepræsentanterne tirsdag kl. 11, og vil derfor endnu ikke sige noget om hvordan ændringerne skal ske i praksis.