22/1: Lindegaard dropper Rylbergs master-plan

"Vi skal ikke rende for hurtigt efter noget," siger ISS-bossen Jørgen Lindegaard, der nedtoner betydningen af omsætningsvækst for i stedet at fokusere på indtjeningen.

Jørgen Lindegaard, topchef i ISS, melder nu ud om flere væsentlige ændringer i forhold til den strategi virksomheden forfulgte under Eric Rylbergs lederskab. Fold sammen
Læs mere
Jørgen Lindegaard træder på bremsen i opkøbsmaskinen ISS, der årligt sælger serviceydelser for små 60 mia. kr. verden over.

Den tidligere SAS-chef, der overtog Eric Rylbergs stol den 31. august i år, retter fokus mod de nedre linjer i ISS´ resultatopgørelse, altså indtjeningen, evnen til at presse overskudskroner ud af salget, frem for at hæfte sig så meget ved den øverste linje, omsætningen, der altid har stået som en hel central del i ISS.

Til Business.dk fortæller Jørgen Lindegaard, at han prioriterer to ting over alt andet - organisk vækst og marginer. Sagt på en anden måde; evnen til at vokse for egen kraft, frem for at købe sig til mere salg, og lønsomheden - evnen til at optimere profitten.

"Det handler om at udnytte det, du har i forvejen, bedre. Vi skal udnytte vores stærke salgsstyrke noget bedre. Organisk vækst er altid langt bedre," siger Jørgen Lindegaard til Business.dk.

I årets første ni måneder var den organiske vækst på 5 pct. mod 3,2 pct. året før.

"Der er jo altid en fare forbundet med at købe andre virksomheder. Der er altid negative synergier i den forstand, at du taber kunder, når du overtager en anden virksomhed. Der er også altid en procesrisiko, altså at du bruger meget tid og mange penge på at forberede et opkøb, som så kikser i sidste øjeblik. Der er også en økonomisk risiko, at vi har overvurderet værdien af en virksomhed, ligesom der er en management-risiko, at den ledelse du overtager, ikke er dygtig nok," forklarer Jørgen Lindegaard.

Samtidig slår han fast, at marginerne, eller indtjeningsevnen er kommet i fokus frem for at fokusere så meget på omsætningen.

"Du vil fortsat se ISS købe op, men vi skal bare gøre det med et meget klart udgangspunkt i værdiskabelse og ikke i, at ISS skal være så og så store på et bestemt tidspunkt. Så du kan sige, at vi målretter vores opkøbsstrategi ved at få vores marginer op," siger Jørgen Lindegaard.

Hvordan gør man det?

"Værdier skaber du primært ved at udnytte det, du har i forvejen. De opkøb jeg satser på, det er der, hvor vi udnytter synergier, altså at vi har noget i forvejen. Det kan komme til udtryk ved, at vi ikke skal åbne i nye lande bare for at være på landkortet. Med USA som undtagelsen," siger Jørgen Lindegaard.

Kommentarerne ligner en vaskeægte mavepumper til Eric Rylbergs meget omtalte strategiplan "Route 101", der i al sin enkelhed gik ud på, at omsætningen i ISS skulle vokse til 101 mia. kr. inden for en 6-9 årig horisont med udgangspunkt i 2005.

Men det mener Jørgen Lindegaard er en helt forkert tolkning.

"Jeg kan ikke kommentere på det, man har gjort tidligere. Jeg har været så heldig at overtage en virksomhed, der er fantastisk sund. Eric Rylberg havde én strategi, han mente var rigtig, nu har jeg så taget over og står i en anden situation, og siger så at jeg vil målrette nogle ting lidt mere. Så der er ikke tale om, at jeg og den øvrige ledelse skrotter noget. Vi har bare mere fokus på organisk vækst og marginer frem for et stort fokus på at nå nogle bestemte omsætningsmål," siger Jørgen Lindegaard.

"Jeg syntes, det er vigtigt, at vi spiller på flere parametre end bare omsætning. Vi har allerede en meget stor omsætning, så det er ikke afgørende, om vi når op på 101 mia. kr. eller 90 mia. kr. men det kan også sagtens være, at vores omsætning kommer helt op på 120 mia. kr.," siger Jørgen Lindegaard til Business.dk.

"Der er så utrolig mange muligheder, så vi skal ikke rende for hurtigt efter noget, men fokusere på kontrolleret og lønsom vækst," siger han.