2015: Mobil, mobil & mobil

Selv ved helt almindelige e-mail-udsendelser er der fordele ved at sende direkte til forbrugernes mobile udstyr, siger Ole Nørgaard. ”Mobilen er udgangspunktet for alle marketingaktiviteter på tværs af platforme."

»Smartphones er rygraden i forbrugernes daglige medie-interaktioner«, siger Ole Nørgaard, Digital Director hos Klausen + Partners. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Mobilen vokser lige nu otte gange hurtigere end web gjorde i 90’erne og begyndelsen af 00’erne.

Hele 15 pct. af al global net-trafik sker via mobilen. Faktisk er mobilen den største enkelt-platform med en 20 pct. andel af al ”sening-læsning”.

»Smartphones er rygraden i forbrugernes daglige medie-interaktioner«, siger Ole Nørgaard, Digital Director hos Klausen + Partners. »Smartphones har det største antal brugerinteraktioner per dag. Den er udgangspunktet for alle aktiviteter på tværs af platforme«.

Den slags generel information er vel Old News i den forstand, at vi-ved-det-jo-godt. Og hvad så?

»Den skal have betydning for, hvordan virksomheder forholder sig til allokeringen af marketing-kroner, når 55 pct. af alle sociale medie-aktiviteter sker via mobilen eller tabletten. Mobile enheder kan ikke ignoreres, hvis man ikke vil vige pladsen for konkurrenterne«.

»91 pct. af befolkningen har mobilen inden for en meters afstand 24 timer i døgnet. Den kendsgerning skal da bruges af tænkende marketingchefer. 70 pct. af forbrugernes mobile nysgerrighed fører til online handlinger inden for en time. 65 pct. af al online-køb begynder med en mobil søgning. 40 pct. af mobile shoppere konsulterer tre eller flere kanaler, inden de træffer en købsbeslutning. Er du ikke inde i loopet allerede her, kobler du dig ud af købsbeslutningen«.

Med fare for at gøre dig træt… Og hvad så?

»Marketing bør adoptere et nyt mindset. Lige som vi for 3-5 år siden påstod, at vi skal være digitale i mindsettet, skal vi i dag tænke mobile ind fra bunden af marketing-strategierne. Det er faktisk en ny kultur, vi anbefaler, når vi siger, at kunde-involveringen begynder og ofte slutter med mobile enheder«.

Vær lidt konkret?

»Mobil markedsføring indledes af kunden, ikke virksomheden. Mobile kampagner giver mulighed for permissions og dermed opbygning af kundeloyalitet. Du er altid i nærheden af din kunde, når du indleder marketing fra mobilen. Det kan da ikke være mere konkret«.

Hvordan ser det egentlig ud med e-mails via mobilen?

»Vi sidder i øjeblikket og arbejder med netop denne specielle del af mobil kommunikation for flere af vores kunder. Det er en disciplin i sig selv, og som i den grad kræver fokus for at sikre sig, at virksomhederne kigger på adfærd og muligheden for øget konvertering i stedet for ”bare” at sende budskabet ud som en ”normal” e-mail«

»For når vi kigger på tallene, så er det knap 26 pct. af alle e-mails, som bliver åbnet via en mobil device, og vi kan også se, at folk i gennemsnit bruger mere tid på e-mailen, hvis den åbnes fra mobilen. Måske e-mailen er blevet det nye Mobile Moment,« slutter Ole Nørgaard.