»2015 bliver Windows 10-år«

Microsofts kommende, nye styresystem, som kan bruges på tværs af alt udstyr, vil endelig få salget af Windows-telefoner til at lette og ændre på mobilkampen, lyder den stålsatte melding fra softwaregigantens nordiske mobilchef.

Microsoft-direktør Terry Myerson løftede på en pressekonference i januar sløret for den nye Windows 10. Foto: EPA/Microsoft
Læs mere
Fold sammen

Årets helt store ændring af konkurrencen på mobilmarkedet vil ske, når Microsoft lancerer sit nye Windows 10, som bliver ens på telefoner, tablets og almindelige PCer.

Det er den amerikanske softwaregigant, verdens største, ganske stålsat på.

»2015 bliver Windows 10-år, og det vil medføre store ændringer, når alt udstyr kan køre med den samme software, og alle applikationer selv skalerer op og ned, så de tilpasser sig den skærm, som de skal bruges på. Allerede til jul forventer vi, at det vil have fået betydelig gennemslagskraft,« siger finske Ossi Korpela, der er nordisk chef for mobile enheder hos Microsoft.

Microsoft overtog for et år siden – i april 2014 – Nokias mobilproduktion med Lumia-telefonerne, som udgør 90 procent af alle Windows-telefoner.

Windows 10 ventes klar til efteråret, hvor alle med Windows 7 eller 8 gratis vil kunne opgradere til det nye. Microsoft håber så for alvor at kunne udnytte, at alle programmer vil fungere på tværs af alt udstyr – noget, der også skal opildne programmører til at prioritere Windows-applikationer højere end i dag, hvor Android dominerer mobilmarkedet med en global andel på omkring 83 procent, mens Apples iOS sidder på 13 procent af alle nye telefoner.

Windows andel er endnu beskeden, selv om f.eks. TDC som største danske teleselskab i 2015 forventer at øge salget af Windows-telefoner med 50 procent.

»Vor største mission er at få Windows-telefoner ud i hænderne på folk. Så opdager de, hvordan de spiller sammen med andet udstyr på tværs. Derfor har vi lanceret mange telefoner, der er billige i anskaffelse, fra oktober og senest for et par uger siden. Danmark er det af de nordiske markeder, hvor vi gør størst fremskridt i en stabil, men ikke radikal udvikling, uden at jeg kan fortælle præcise tal. Og vi er ret godt dækket ind på alle salgskanaler i Danmark med alle større supermarkeder, alle fire store teleselskaber og kæder som Elgiganten, Expert og Fona,« forklarer Ossi Korpela, som godt kan lide danskerne for at være »meget krævende – og kritiske« med deres køb af udstyr.

Han er sikker på, at Microsoft på næste uges Mobile World Congress i Barcelona, verdens største mobilmesse, vil vise, hvordan man agter at få bedre tag i mobilmarkedet allerede nu. Og han er ikke bekymret for de mange billigere, især kinesiske, telefoner fra bl.a. Huawei, som nu dukker op i også danske butikker.

»Superkraftig konkurrence på mobilmarkedet ligger i hele markedets DNA, men vi ser dem ikke som så stor en trussel og slet ikke på erhvervsområdet. Al konkurrence er velkommen, og selv om prisen spiller en stor rolle, har vi en stærk tro på, at vi har en unik brugerflade på tværs af al slags udstyr og derfor står i den bedste position,« siger Ossi Korpela.

Microsoft sælger i Danmark stadig flest Windows-telefoner til privatkunder, men investerer nu ifølge Ossi Korpela meget i at få bedre fat på erhvervsmarkedet og komme ind hos det offentlige.

»Stort set alle virksomheder kører Microsoft-software, og vi er de eneste, der leverer alt fra den høje til den lave ende. Dermed vil Windows-telefoner også kunne stå langt stærkere, fordi man kan udnytte fordele på tværs. Vi har været pioner på mobilområdet og begyndte faktisk med helt rent bord. Især de seneste to-tre år har vi satset stort. Nu skal telefonerne ud i hænderne på folk,« siger den nordiske chef.

Laes mere