20 år med boligmarked og billedfremkaldelse, spil, dating og streaming med TV 2

TV-stationens digitale aktiviteter har undervejs spredt sig vidt og bredt, også til dating og udbud af e-mail. Nu skal tv2.dk og streamingtjenesten TV 2 Play spille tæt sammen, forklarer manden, der står i spidsen for TV 2s digitale verden – og som næsten var med fra begyndelsen.

På sit kontor på Kvægtorvet i Odense har digital direktør Anders Blauenfeldt skærmbilleder fra de seneste 20 års historie på tv2.dk hængende. Foto: Jan Hoffmann, TV 2 Fold sammen
Læs mere

Først knopskød det vildt med alt fra boligmarked og billedfremkaldelse til spil og dating. Så kom beskærersaksen i brug, og nu skal de to store blomster i TV-stationen TV 2s 20 år gamle, digitale have podes.

Søndag 14. oktober fyldte tv2.dk 20 år, kort tid efter at TV-stationen selv rundede et årti mere.

»20 år er meget lang tid for digitale medier, og vi har som andre været igennem mange faser – både for forretningsmodeller, indholdsfokus og ikke mindst teknologi og udviklingen i, hvordan folk tilgår os. Særligt de første fem-ti år havde vi en udforskende tilgang med stort fokus på at blive en portal med mange forskellige tjenester. TV 2 var e-mailudbyder, tilbød onlinespil, markedspladser, billedfremkaldelse, datingportal og meget mere. Det skabte en position på nettet, hvor man brugte tid – vel at mærke foran sin computer med en modemforbindelse. Særligt smartphones har siden fuldstændigt ændret måden at tilgå indhold på,« forklarer Anders Blauenfeldt, digital direktør på TV 2 siden 2016 og i 1999 ung projektleder og udvikler hos TV 2.

TV 2 Sputnik blev debut på streaming

80 procent af trafikken på tv2.dk, som i dag når over en million unikke brugere om dagen, kommer nu fra mobiltelefoner.

Omkring 2000-2001 blev de første nyhedsudsendelser lagt på tv2.dk, så man kunne se dem bagefter – forgængeren for streaming. I 2004 åbnede TV 2 Sputnik som egentlig streamingtjeneste med abonnement.

»Det var satsningen på at opbygge et nyt forretningsområde. Det tog rigtigt fart i 2012, da vi ændrede navnet til TV 2 Play og samtidig begyndte at distribuere det fulde kanalindhold live, drevet af den rivende udvikling i danskernes bredbåndsforbindelser. For otte år siden havde få i Danmark en smartphone. For fem år siden havde 30 procent af befolkningen ikke bredbånd. Og for to-tre år siden var streaming til fladskærme besværligt,« siger Anders Blauenfeldt, som i 12 år frem til 2014 var hos TDC, senest som udviklingsdirektør, og derfor har fulgt udviklingen tæt.

I dag sker over halvdelen af streamingen fra TV 2 til folks fladskærme.

»Adskillige hundredtusinde kunder streamer os, og en væsentlig del bruger en time eller derover hver dag på TV 2-streaming,« siger Anders Blauenfeldt uden at ville konkretisere det nærmere.

For et år siden, som er senest oplyste tal, havde TV 2 Play 350.000 brugere. Ifølge analysefirmaet Wilkes undersøgelse fra april 2018 brugte 21 procent af danskerne TV 2 Play.

50 apps luget ned til tre

Omkring 2010 blev tv2.dk fokuseret på at være »et journalistisk og publicistisk aktualitetsmedie med det daglige nyhedsbillede som omdrejningspunkt«, som han udtrykker det.

»Strategien i årene fremover er at prøve at få de to platforme – tv2.dk og TV 2 Play – til at mødes lidt mere i en samlet, digital oplevelse, hvor man logger ind på tv2.dk, læser dagens nyheder, ledes direkte ind til streamingdelen og ser de fulde TV-udsendelser. Altså en mere ensartet oplevelse på tværs – og med integration af vores apps,« siger Anders Blauenfeldt og nikker til, at også konkurrenter som DR følger samme vej.

TV 2 har luget ud i en hel skov af mobilapps undervejs.

»I slutningen af nullerne havde TV 2 næsten 50 forskellige apps – til enkelte programmer og enkelte redaktioner. Over de seneste fem år har vi samlet det hele i tre store »koncern-apps«: nyheder, sport og vejret, som vi alle betragter som en del af tv2.dk-universet,« forklarer han.

I de tre apps, som nu også skal kobles tættere sammen med TV 2 Play, kan man læse de samme artikler som på tv2.dk, men appsene er med til at skaffe større besøgstal til tv2.dk og gør det muligt at sende f.eks. nyhedsbeskeder ud til brugerne.

»Selvfølgelig har tv2.dk udviklet sig som platform, men den sikrer også en væsentlig reklameomsætning, som dog de seneste år er blevet udfordret og presset. Det vil vi selvfølgelig kæmpe imod og prøve at fastholde, men vi er os meget bevidste om, at værdien på platformen er andet og mere end direkte reklameomsætning. Det er et økosystem, en meget stor fangarm, som kan bringe folk ind i et abonnement på TV 2 Play og videre til TV-kanalerne. tv2.dk er en væsentlig drivkraft for, hvad der findes på TV 2 Play, og hvad der går i fjernsynet,« siger den digitale direktør.

Der er ikke lagt op til stor fejring af 20-årsjubilæet søndag.

»Vi vil nok spise lidt kage og ønske til lykke - og sende en venlig tanke til de mange mennesker, der har arbejdet med tv2.dk gennem 20 år,« siger Anders Blauenfeldt.

Berlingske.dk åbnede 5. november 1997, altså et lille år før premieren på tv2.dk.