2.500 SAS-passagerer ombookes

SAS skal finde nye pladser til 2.500 passagerer efter, at de har sæsonlukket afgangen til Bangkok.

SAS har lukket ruten til Bangkok i sommermånederne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flyselskabet SAS har set sig nødsaget til at sæsonlukke en af dets mest klassiske ruter, som flere medier skrev i går. Turen til Bangkok bliver derfor kun fløjet i vinterhalvåret, og den sidste afgang inden den nye strategi træder i kraft, bliver den 7. april 2013.

Dermed står 2.500 passagerer, der har booket afgang med SAS til Bangkok efter den pågældende dato, til at skulle have nye pladser, skriver branchesitet Check-in.dk. SAS har dog allerede fået en aftale på plads med både Lufthansa og Singapore Airlines.

De passagerer, som allerede havde booket pladser på de nu aflyste fly, vil derfor blive transporteret til den thailandske hovedstad af enten Lufthansa eller Singapore Airlines.Det gælder dog kun for individuelle bookinger, skriver Check-in.dk.

Mens de individuelle bookinger automatisk er blevet ombooket og overtaget af ét af de to ovenstående flyselskaber, så er grupperejser til gengæld ikke blevet overført. Grupperejsende har fået beskeden om, at deres bookinger er blevet aflyst, så de nu skal finde en ny afgang med et andet selskab selv.

Det kan dog vise sig at være gavnligt for de grupperejsende. Direktøren for Danmarks Rejsebureaus forening, Lars Thykier, siger til Check-in.dk, at ”principielt bør SAS også ombooke grupperejsende til et andet flyselskab. Men netop i dette tilfælde, hvor der er en meget lang frist, vil eventuelle rejsebureauer stå sig bedre ved selv frit at kunne vælge, hvilket flyselskab, der skal ombookes til."

Til branchesitet melder SAS selv ud, at de grupperejsende udgør en mindre del af de i alt 2.500 passagerer, som har booket. Hertil pointerer de, at grupper heller ikke er en del af standard re-protection aftaler.

De passagerer, som til gengæld bliver ombooket automatisk, kan henvende sig til SAS og få refunderet billetten, hvis ikke de ønsker det ellers fundne alternativ.