2. Kampen om Kystbanen

Læs om de mange sammenstød som Johnny Hansen nåede at have med DSB i sin tid som administrerende direktør for Arriva.

Pendlerne på kystbanen mellem København og Helsingør er utilfredse med DSB First på grund af forsinkelser i driften, så de ikke overholder køreplanen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kristoffer Juel Poulsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Johnny Hansen og Arriva har også haft barske udfald mod myndigheder og DSB i sagen om skandalen om udbuddet af Kystbanen.

28. jun 2007 til Jyllands-Posten:

»Prisen svarer til, at hver gang vi kører med 100 tog, så vil DSB kunne gøre det samme med 81. Det er simpelthen for vanvittigt. 25 pct. af omkostningerne i udbuddet er faste i form af el- og infrastrukturafgifter, og man kan simpelthen ikke lave så store besparelser på den resterende del.«

20. juli 2007 til Business.dk:

- DSB har bud med 43 togsæt og en reserve på to procent. Det kan man ikke. Ikke med den køreplan som er fastlagt af udbudsmyndigheden,« siger adm. direktør i Arriva Skandinavien Johnny Hansen. Han hævder, at resultatet af de få togsæt vil være, at køreplanen ikke kan overholdes. Arriva bød med 49 togsæt for at sikre den optimale kvalitet, og 47 togsæt er efter Arrivas beregninger er absolut minimum, hvis køreplanen skal holde. »Derfor er DSB’s bud i strid med vilkårene for udbud, og DSB burde dømmes ude,« siger han.