2-i-1-PCer bremser tilbagegang

Salget af tavle-PCer styrtdykker men reddes af, at mange flere vælger at købe et sæt, hvor skærm og tastatur kan skilles ad og dermed både have en bærbar PC og en tavlecomputer.

Foto: MANJUNATH KIRAN. Peter Chang fra ASUS fremviser producentens Transformer Series.
Læs mere
Fold sammen

Det faldende salg af tavle-PCer bliver reddet noget af, at stadig flere vælger at købe en såkaldt 2-i-1-PC, hvor skærm og tastatur kan skilles ad og skærmen således fungere som en separat tavle-PC.

I 2015 faldt det samlede salg af tavlecomputere å verdensplan med 10 procent, viser nye tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt. Imidlertid faldt salget af rene tavle-PCer, altså en løs skærmcomputer, med hele 21 procent, så 2-i-1-PCerne redder salget. Der blev da også solgt otte millioner af dem alene i 4. kvartal, hvilket er over dobbelt så mange som de 3,1 millioner, som blev solgt i 4. kvartal 2014.

»En af de største grunde til, at 2-i-1-PCerne vokser så hurtigt, er, fordi brugerne ser dem som erstatning for en PC,« siger analysedirektør for området hos IDC, Jean Philippe Bouchard.

Apple lancerede i efteråret sin hidtil største iPad, iPad Pro, som også er langt dyrere end de øvrige. Apple håber netop, at den henvender sig til et publikum, der vil bruge den som arbejdscomputer. Microsoft har gennem nogle år produceret sine tilsvarende dyre Surface-modeller, som også mest retter sig mod professionelle brugere.

Jean Philippe Bouchard fra IDC anslår, at Apple solgte omkring to millioner iPad Pro, mens Microsoft har solgt omkring 1,6 millioner Surface.

Det samlede salg af tavle-PCer faldt fra 230,1 millioner i 2014 til 206,8 millioner i 2015.

Apple ligger med en markedsandel på 24,5 procent som nummer 1, men den amerikanske iPhone- og iPad-producent har - trods lanceringen af iPad Pro - oplevet konstant tilbagegang i sit salg af tavle-PCer gennem snart to år og mister da også mere terræn, end selve tilbagegangen målt i styksalg viser.

Sydkoreanske Samsung indtager 2.-pladsen med en marekdsandel på 13,7 procent, hvilket også er en tilbagegang siden året før. Derimod er internetgiganten Amazon rykket ind på 3.-pladsen med sine mange Kindle-produkter og sidder nu på 4,9 procent. Dermed er kinesiske Lenovo blevet overhalet og henvist til en 4.-plads med 4,8 procent af verdensmarkedet. Ligeledes kinesiske Huawei kommer ind som nummer 5 med 3,4 procent.

De resterende 45,8 procent af tavle-PC-markedet tilfalder andre mærker.

I oktober-december blev der solgt 65,9 millioner tavle-PCer globalt mod 76,4 millioner året før.