14 brands i ét hug

The Orbit Agency har fået 14 brands på kundelisten – på en gang. Det er MBG Group, der indleder en nordisk brand offensiv for sine drikkevarer. Disse brands er relativt ukendte i Danmark, men det bliver de ikke ved med at være.

Foto: Jakob Vallentin, Thomas Thorstholm og Simon Wooller arbejder sammen for at markedsføre MBG Groups 14 brands. Fold sammen
Læs mere

MBG Group, der distribuerer en lang række drikkevare-brands i mere end 58 lande, har indledt et samarbejde med The Orbit Agency om koncernens nordiske satsning, skriver Markedsføring.dk

MBG er ikke et brand danskere kender til. Men deres distribution genererer mere end 200 millioner euro og betyder at mere end en million hektoliter bliver drukket årligt.

Den nordiske lancering ledes af Jakob Vallentin, tidligere europæisk eksport manager fra Hans Just Group.

– Middelklassens vækst de næste 35 år vil betyde en kamp om opmærksomhed på de fleste markeder. Virksomhederne med de store marketing budgetter vil sandsynligvis tiltrække forbrugerne og dermed øge deres markedsandel næsten uanset deres produkters kvalitet.

– De mindre virksomheder derimod, vil opleve, at deres andel af markedet følger deres share of voice. Og som et resultat, er de nødt til at finde nye måder til at distancere sig fra de store brands, fortæller Jakob Vallentin, CEO, MBG Nordic.

MBG Nordic vil maksimere antallet af kanaler, hvor kunden engagerer og forbinder sig med brands og deres produkter.  Det kræver en løbende optimering på tværs af platforme og segmenter.

Simon Wooller, kreativ direktør i The Orbit Agency forklarer:

– MBG Nordic arbejder mere forbrugerrettet end de traditionelle udbydere. Det betyder flere kunde-interaktioner med især slutbrugerne. En øget interaktion kræver en anden og mindre aggressiv tilgang. Vi sælger ikke produkter, vi skaber relationer. Og det vil vi gøre med storytelling, på både produkt og brand-level.

Jakob Vallentin er allerede utålmodig.

– Alt for mange brands lader produkt-, POS og brand-manualer mv. stå i vejen for deres egen adgang til markedet. Hullet i markedet er dér, hvor brands agerer på forbrugernes vilkår, i stedet for at følge gamle normer og mønstre. Hos MBG Nordic leder vi hverken efter lave prispunkter eller mængde. Vi søger innovation og identificerer potentiale.

The Orbit Agency og MBG Nordic har vist sig at være et godt match, lyder det:

– Vi oplever, at vi i stigende grad bliver kontaktet i forbindelse med innovations-projekter.  Værdien af at kunne håndgribeliggøre en potentiel efterspørgsel, kommer endnu tydeligere til sin ret i de sammenhænge, siger Thomas Thorstholm, The Orbit Agency.

– Samtidig øges nødvendigheden af at kunne gøre det med et kort tidsforbrug og til en tilgængelig økonomi. Derfor bliver vores Echo-effekt-tilgang og dermed vores bureau relevant i flere sammenhænge end "bare" reklame, slutter Thorsholm.

Fakta

MBG-brands, der nærmer sig en nordisk lancering, er bl.a.:
Scavi & Ray • Effect • Dos Mas • Ganic • John's • Meyers Bitter • Goldberg • Sears • Cazcabel • AquaGym • Frutinio.