12.01/2007: Forbrugerrådet angriber reklamer for medicin

Sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen bør holde godt øje med medicinalindustrien, så den ikke får adgang til at reklamere direkte til forbrugerne. Det kan nemlig øge udgifterne til lægemidler betragteligt, mener Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet frygter, at medicinalindustrien i fremtiden vil kunne markedsføre lægemidler under dække af, at det er information.

Det er i dag ulovligt at reklamere for receptpligtig medicin i Danmark, men i øjeblikket arbejder den europæiske arbejdsgruppe Pharmaceutical Forum på en række lovforslag om "information til patienter", som kan ændre reglerne for markedsføring.

Arbejdsgruppen er overvejende domineret af medicinalindustrien, og dermed kan industrien nærmest gøre, som det passer den og give sig selv adgang til at reklamere direkte til forbrugerne, mener Forbrugerrådet.

"Det er det, industrien har villet i mange år. Det er voldsomt meget, de får lov til at præge, hvordan informationen til patienter skal foregå. Skellet mellem information og markedsføring er svær. Vi ser, at de allerede udfordrer det i dag," siger sundhedspolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, Magrethe Nilesen.

Hun henviser blandt andet til hjemmesider, der er betalt af medicinalvirksomhederne, og som informerer om eksempelvis neglesvamp, hudeksem og rejsningsproblemer. Hjemmesiderne må informere om sygdommene, men ikke reklamere for produkterne. Men eksempelvis medicinalvirksomheden Novartis fik en læge til at anbefale netop deres produkt mod neglesvamp på hjemmesiden, og det var ulovligt.

I USA er det lovligt at reklamere for lægemidler, og her er brugen af lægemidler markant større end i Europa, og det koster, siger Forbrugerrådet.

"Vi vil ikke have amerikanske tilstande. Det er bevist, at markedsføringen får lægemiddelforbruget til at stige. Udskrivningsmønstret ændrer sig, fordi patienterne går til lægen og siger: 'Vi vil have netop dét produkt' - og i sidste ende stiger udgifterne til lægemidler. Vi er alle sammen ofre for markedsføring. Det virker, det er derfor, man putter penge i det," siger Magrethe Nielsen.

Arbejdsgruppen hører under EU-Kommissonen. Ud over medicinalfirmaerne er den repræsenteret af blandt andet Lægemiddelstyrelsen, en handicaporganisation og patientorganisationen European Patient Forum. Men sidstnævnte er positivt indstillet over for, at medicinalindustrien får adgang til at reklamere for receptpligtig medicin, ifølge Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet har via den europæiske forbrugerorganisation forsøgt at komme med i arbejdsgruppen, men uden held. Derfor har rådet i dag sendt et åbent brev til sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen.

"Når vi skriver til Lars Løkke Rasmussen, er det for at gøre ham opmærksom på, at der er en proces i gang, som vi er meget bekymrede for. Vi vil gerne høre hans reaktion. Han har vel også en intention om at holde udgifterne nede. Jeg håber han vil dele vore bekymring og forholde sig kritisk til, hvad der kommer af forslag fra arbejdsgruppen," siger Magrethe Nielsen.