11-årig barnehacker koder login-stjælende malware

Børn står i stigende grad bag simpel malware, der for eksempel bruges til at stjæle andres logins til spil på nettet. Det hævder IT-sikkerhedsfirma.

»Vi tror, at disse unge programmører motiveres af spændingen ved at narre deres venner, og ikke af de økonomiske perspektiver, men det er en bekymrende og voksende tendens uanset hvad,« skriver AVG i en trusselsrapport ifølge Network World. Fold sammen
Læs mere
Foto: ANTONY DICKSON
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det vides ikke med sikkerhed, hvor mange børnehackere, der lige nu sidder ved tasterne og programmerer malware rundt omkring i verden, skriver Version2.

Men it-sikkerhedsfirmaet AVG bruger i en ny rapport én af dem - en canadisk dreng på 11 år - som eksempel på en tendens, hvor purunge hackere under teenagealderen stykker deres egen malware sammen. Det skriver Network World.

»Vi tror, at disse unge programmører motiveres af spændingen ved at narre deres venner, og ikke af de økonomiske perspektiver, men det er en bekymrende og voksende tendens uanset hvad,« skriver AVG i en trusselsrapport ifølge Network World.

AVG fremviser ingen konkrete tal som dokumentation for påstanden om tendensen. Men hvis den holder vand, ser det ud til, at betegnelsen script kiddie ikke længere primært er forbeholdt teenagere.

Sendte info retur til egen e-mailadresse

Ifølge AVG er det meste malware, som er skrevet af børn, programmeret i enten C# eller Visual Basic oven på Microsofts .NET-framework.

Firmaet hævder at have reverse engineered malwaren fremstillet af den 11-årige canadier. Malwaren stjæler loginoplysninger til onlinespil som Team Fortress og sender dem retur til drengens personlige e-mailadresse.

Netop det er ifølge AVG et eksempel på, at de unge malware-programmører har en god forståelse for it - men ikke altid tænker planen helt igennem og dermed afslører sig selv.

Deltag i debatten på Version2.