100 dages krig har tvunget virksomheder til at træffe skelsættende valg: »Vi står på tærsklen til et nyt paradigme«

100 dage med krig: På kort tid fik Ruslands angreb på Ukraine danske virksomheder til at tage stilling til fundamentale spørgsmål, der førte til boykot, fordømmelse og store buler i omdømmet for ellers traditionsrige virksomheder som Carlsberg og ECCO. Men det er samtidig udtryk for en dybere strømning, der kan vise sig at række langt ud over den enkelte virksomhed og det russiske marked.

Med store forandringer er det oftest sådan, at det kan være svært at få begreb om, præcist hvor stort omfanget af dem vil være, før man kan kigge tilbage på dem.

Men krigen i Ukraine har nu rundet en kedelig milepæl på 100 dage, og i lyset af det står flere ting klart: Den har sat talrige virksomheder under moralsk og politisk pres, og i dag står flere af de største og mest traditionsrige virksomheder i Danmark tilbage med store hak i omdømmet.