100-årigt fynsk virksomheds-klenodie vinder vækstdyst

Den fynske regionsvinder i årets EY Entrepreneur of the Year er ingen nybegynder. Rødderne går tilbage til 1908, men den knopskyder stadig.

Vinderen af EY Entrepreneur Of The Year i Region Fyn blev møbelproducenten Carl Hansen & Søn. Fra venstre ses: Kaj Andersen, Erhvervscenterdirektør, Jyske Bank, Torben Agerbak, Sales manager, Carl Hansen & Søn Møbelfabrik, Brian Hansen, Økonomichef, Carl Hansen & Søn Møbelfabrik, Brian Skovhus Jakobsen, Partner i EY og Søren Skovbølling, Medlem af den regionale jury for EY Entrepreneur Of The Year Fold sammen
Læs mere

Danske designmøbler er eftertragtede i hele verden. Det ved de alt om i den fynske virksomhed Carl Hansen & Søn, som torsdag aften er blevet kåret til regional vinder i vækstdysten EY Entrepreneur of the Year.

Med sejren viser den mere end 100 år gamle virksomhed, der producerer og sælger danske designmøbler, at alder ingen hindring er for kraftig vækst. Tværtimod så er et solidt renommé ofte en fordel, når man skal varetage verdenskendte varemærker, som er tegnet af stjernedesignere som Wegner, Mogensen og Klint.

Brian Skovhus Jakobsen er partner i EY og ansvarlig for konkurrencens fynske ben. Han forstår udmærket den uafhængige jurys valg af Carl Hansen & Søn som årets fynske vækstvinder.

»Juryen hæfter sig bl.a. ved Carl Hansen & Søns historie med danske, ikoniske kvalitetsmøbler, som begyndte i 1908, og er fantastisk inden for dansk design og møbelkunst,« siger han og tilføjer:

”Virksomheden har på det seneste udvidet kapaciteten til det femdobbelte og investerer i salgskontorer i førende byer verden over, hvor særligt Japan og USA er i kraftig vækst. Det understreger virksomhedens evne til at tilpasse og udvikle sig.”

Carl Hansen & Søn har været på heftig vækstkurs de seneste par år. I seneste regnskab er den nået op på en nettoomsætning på 422 millioner kroner, der er blevet forvandlet til et resultat på 20 millioner kroner. Virksomheden har 285 ansatte og er forankret i Gelsted, der ligger godt og vel midt i mellem Odense og Middelfart.

Virksomheden opererer dog også langt fra sin fynske hjemstavn. Carl Hansen & Søn har bl.a. flagshipstores i København, New York, London, Milano og Tokyo.

Ved kåringen torsdag aften var Carl Hansen & Søn oppe mod fire andre regionale finalister. Det var gartneriet Alfred Pedersen & Søn ApS, der bl.a. er kendt for Alfred og Katrines tomater, underholdningskæden Bowl’n’Fun, E. Aabo Andersen A/S, der gør sig i anlæg til overfladebehandling, samt emballagevirksomheden Stok.

Entrepreneur of the Year-konkurrencen har skrappe krav om bl.a. vækst og resultater, når det kommer til deltagervirksomhederne. I år var der 108 fynske virksomheder, der levede op til kravene, hvilket er et uændret antal i forhold til sidste år.

EYs Brian Skovhus Jakobsen mener dog alligevel, at fynsk erhvervsliv godt kan ranke ryggen. Ikke bare er finalefeltet stærkt i år - Fyn har også en national sejr med i rygsækken.

»Efter flere års kraftig fremgang bremser udviklingen på Fyn op i år, men selv om vi er landets mindste region målt på antallet af vækstvirksomheder, kan Fyn bestemt gøre sig bemærket i konkurrencen. Det så vi bl.a. sidste år, hvor den fynske vinder Micro Matic A/S også blev landsvinder,« siger Brian Skovhus Jakobsen og tilføjer:

»De kvalificerede virksomheder i år viser alle en stærk forretningsidé, gode produkter og flotte resultater. Det er ikke mindst tilfældet for årets vinder, som gør det utrolig godt og med succes forfølger et stort potentiale.«

Konkurrencens overordnede danske ansvarlige, EY-partner Søren Smedegaard Hvid, peger også på, at der er gode virksomhedshistorier på Fyn. Derudover mener han, at årets fynske felt kan blive et pejlemærke for andre virksomheder med vækstambitioner.

»Med EY Entrepreneur Of The Year vil vi hylde de virksomheder og inspirere andre til at tænke i samme retning og måske gå samme vej. Det er essensen i konkurrencen,« siger han og tilføjer:

»Vi ser virksomhedsejerne som rollemodeller, og mens hver vækstvirksomhed har sin egen historie og specielle karakteristika, så er der også fællestræk, som går igen – ikke mindst en stærk vision, vilje og vedholdenhed.«

På tirsdag fortsætter de regionale finaler. Denne gang i Syd- og Sønderjylland, hvorefter Entrepreneur-dysten vender sig mod Sjælland.

Berlingske er mediepartner på konkurrencen, så hold øje med Business.dk, hvis du vil vide, hvilke vækstvirksomheder, der løber med opmærksomheden i den kommende uge.