10.000 SAS-ansatte afventer deres skæbne

Mandag afgør SAS, om luftfartsselskabet skal skille sig af med tre datterselskaber. 10.000 ansatte risikerer at blive solgt fra. Nye fly er også på dagsordenen.

Fremtiden for 10.000 SAS-ansatte i tre SAS datterselskaber og hvilke fly, der permanent skal sættes ind i stedet for de 27 droppede Dash 8 Q400 fly. Der er dækket godt op med tunge sager, når bestyrelsen i det skandinaviske flyselskab SAS mødes mandag.

Det er med blandede følelser, at 10.000 ansatte i de tre datterselskaber SAS Ground Services, SAS Technical Services og store dele af fragtforretningen SAS Cargo ser frem til SAS-toppens møde. Det ventes nemlig afgjort, om SAS vil sælge de tre dele fra. SAS Ground Services tager sig af jordbaserede opgaver i lufthavnene, mens SAS Technical Services står for vedligeholdelse af flyene.

Et eventuelt salg i en eller anden form vil dog ikke komme som den store overraskelse, idet SAS-topchefen Mats Jansson allerede præsenterede planerne i en ny strategi 13. juni i år. Føres planerne ud i livet, er det op mod en tredjedel af de SAS-ansatte, der skifter arbejdsgiver.

SAS skal også tage stilling til, hvilke fly der skal afløse selskabets 27 Dash 8 Q400-fly. Flyselskabet blev på kort tid blev ramt af tre havarier med de omstridte fly, og besluttede derefter at holde samtlige 27 fly af typen på jorden.

/ritzau/