10 år efter Muhammed-krisen: Arla boomer i Mellemøsten

Arlas salg i Mellemøsten brager af sted. Tallene er så gode, at virksomheden sætter ny rekord i år. I Saudi-Arabien har Arla en vækst på 34 pct.

Foto: Henning Bagger.
Læs mere
Fold sammen

I 2005 var hylderne i supermarkederne tomme. Mediebilledet var klistret til med billeder af mejeriprodukter, der var overstreget med store røde kryds. 10 år efter Muhammed-krisen er Mellemøsten et af Arlas stærkeste markeder. Smør og feta bliver hevet ned fra hylderne i en sådan fart, at virksomhedens salg er vokset med 24 pct. i Mellemøsten, skriver Jyllands-Posten.

Virksomheden omsætter nu for 4,1 mia. kroner i Mellemøsten, hvilket betyder, at Arla sætter rekort.

»Vores samlede salg af mærkevarer i Mellemøsten er nu omkring tre gange større end for 10 år siden (dvs. tiden op til Muhammed-krisen). De seneste tre år har vi haft årlige vækstrater på 18-24 pct. i regionen, og vi venter, at væksten fortsætter i samme tempo de kommende 12 måneder,« fortæller koncerndirektør for Arlas internationale forretning, Finn Hansen.

Finn Hansen fortæller, at Mellemøsten er Arlas mest lønsomme marked uden for Europa. Han mener, at en af årsagerne er, at middelklassen er blevet bedre stillet økonomisk, hvilket giver et større privatforbrug og dermed medvind til Arla.

Arlas store sællerter i Mellemøsten er Lurpak, Puck og fetaosten Three Cows. Arla sælger derudover mælkepulver for 1,5 mia. kroner.