YouTube til kamp mod Spotify

Senere i år vil Google lancere en musikstreamingtjeneste, der med udgangspunkt i YouTube skal slå de utallige streamingkonkurrenter af banen.

Nu skal YouTube konkurrere med Spotify Fold sammen
Læs mere
Foto: SHOHEI MIYANO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I går forlød det, at Google snart vil åbne op for danskernes adgang til at købe musik via app-butikken Google Play - og nu meldes Google på vej med endnu en musiktjeneste. Senere i år vil selskabet nemlig, med udgangspunkt i den gigantiske videotjeneste YouTube, lancere en musikstreaming-tjeneste, der skal tage kampen op mod Spotify, Rdio og de mange andre tilsvarende tjenester.

Mens Googles musiktbutik i Google Play er en købe-tjeneste, hvor man køber musikken stykvis, bliver YouTube-tjenesten en ægte streaming-tjeneste, hvor man lejer sig adgang til musikken, som hos Spotify.

Det skriver CNN, der har talt med kilder både i Google og i musikindustrien, der bekræfter den kommende musiktjeneste. Google selv har også været usædvanlig åbenmundede om den nye tjeneste - og en talsmand for Google siger til CNN, at Google ikke vil kommentere direkte på tjenesten, omend selskabet gerne vil bekræfte, at mange musíkere ønsker sig netop sådan en streamingtjeneste af YouTube, og at Google selvfølgelig kigger på mulighederne.

Kæmpestor

I forvejen er YouTube en af verdens største musiktjenester, og analyser over amerikanske unges medieforbrug har tidligere vist, at stort set samtlige amerikanske unge kender tjenesten. For nylig åbnede YouTube på dansk - hvilket i praksis betyder, at danske kunstnere og andre indholdsproducenter nu kan få en bid af de reklamer, der vises på YouTube, hvis de acceptere, at deres materiale ligger på tjenensten til fri afbenyttelse.

Det er disse reklamer, der har gjort rapperen Psy, der står bag den globale landeplage Gangnam Style til mangemillionær, fordi sangen er blevet spillet langt over en milliard gange på YouTube.

De nærmere detaljer omkring tjenesten er dog ikke sluppet ud - og det er dermed heller ikke sikkert, om YouTube-streamingen kommer til at minde som Spotify, hvor brugerne selv vælger musik, eller snarere om Pandora, der er en internetradiostation, der spillere musik, baseret på brugernes præferencer.

Apple, der driver verdens største digitale musikbutik, iTunes, rygtes også på vej med en Pandora-agtig tjeneste.

Giganternes indtog på streamingmarkedet varsler sværere tider for netop Spotify, der foreløbig har haft svært ved at omsætte det høje brugertal til rede penge. Også den svenske musiktjeneste Wimp er begyndt at miste brugere, viste tjenestens regnskab, der kom forleden.