Youtube-film skal optages i LA-filmstudie

Google sætter for tiden flere kræfter ind for at sætte nyt skub i udviklingen af indhold til Youtube. Selskabet har åbnet for, at skabere af indhold gratis kan producere i et filmstudie i Los Angeles.

Googles videodelingssite har for tiden fokus på at skrue op for bedre indhold. Blandt andet med nye betalingskanaler og med produktion af indhold i et filmstudie i LA. Her er det Youtubes stand på filmfestivalen i Cannes i Frankrig, hvor selskabet lancerede 13 nye kanaler i oktober 2012. Arkivfoto: Sebastian Nogier / AFP / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: SEBASTIEN NOGIER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internetgiganten Google har skarpt fokus på at gøre selskabets videodelingstjenste Youtube til mere end en kanal til deling af hjemmelavede videoklip.

Over det seneste par år har selskabet lanceret en række originale kanaler til distribution af professionelt produceret indhold, ligesom Youtube fornylig annoncerede en række nye betalingskanaler.

Nu har Google også åbnet for, at udviklere af indhold til Youtube kan rykke ind i selskabets 41.000 kvadratmeters filmstudie i Los Angeles gratis og producere indhold herfra.

Det gør selskabet for at understøtte innovation blandt producenterne og dermed skabe et bedre indhold på Youtube - og dermed sikre et større publikum og flere annonceindtægter, skriver Financial Times. Hertil forklarer Liam Collins, lederen af filmstudiet, der oprindeligt var ejet af milliardæren Howard Hughes, at selskabets plan er at skubbe udviklere af indhold i den rigtige retning. 

Video skal se smukt ud

Derfor tilbyder selskabet også adgang til workshops og såkaldt »tutorials« - eller digitale værktøjer, der understøtte produktion af indhold til Youtube.

»Videobloggeren, der aldrig forlader sit hjem, kender ikke nødvendigvis til, hvordan de skaber de rette omgivelser til at optage. Men de kan komme her og lære at lave video, der ser smukt ud. Og som brugerne værdsætter,« forklarer Liam Collins over for Finaciel Times i en reportage fra filmstudiet i LA.

Det er imidlertid ikke alle, der bare kan dukke op og begynde at producere indhold til Youtube i filmstudiet. Selskabets kræver blandt andet, at skaberne af indhold har mindst 10.000, der følger deres deling af indhold på sitet, konsekvente udgivelser af indhold samt mere end 100.000 visninger hver måned. 

Fokus på nye kanaler

Investeringen i talent og produktion af bedre videoindhold har ifølge techsitet The Verge tiltrukket navne som Disney, Anthony Zuiker (der står bag C.S.I, red.), Shaq, Tony Hawk, The Onion, Slate, og Wall Street Journal, og fokus er lagt på at på at skabe egentlig kanaler og ikke blot individuelle shows.

Tidligere i år annoncerede Googles videotjeneste netop fornyet turbo på kampen mod det gammeldags TV med en række nye indholdskanaler, hvor seerne skal betale mindre beløb fra cirka en dollar - eller cirka seks kroner om måneden for at se kanalerne.

Tiltaget kom med 53 nye betalingskanaler i maj netop for at give »indholdsproducenterne mulighed for at tjene på deres kreativitet«, lød det i forbindelse med lanceringen fra Youtube.