Yahoo satser på selvslettende beskeder

Internetselskabet Yahoo har opkøbt appen Blink, der lader brugerne selv sætte en udløbsfrist for, hvornår de afsendte beskeder skal slette sig selv. Det oplyses dog ikke, hvordan Yahoo vil udnytte teknologien.

Appen Blink, der er udviklet til at sende beskeder, som sletter sig selv, er blevet købt af internetselskabet Yahoo. Fold sammen
Læs mere

Snup et foto, send en tekstbesked eller video, som automatisk sletter sig selv, få sekunder efter modtageren har åbnet den. Med det koncept er appen Snapchat det seneste par blevet meget populær, ligesom den også er blevet beskyldt for ikke helt at kunne leve op til, at alle beskeder reelt slettes helt og for altid. Alligevel ligger Snapchat i front, når det gælder om at tiltrække nye brugere i feltet at sociale beskedapps, der netop gør det muligt at udveksle beskeder i forskellige medietyper.

Nu vil internetselskabet Yahoo også med på den bølge.  Selskabet har netop købt appen Blink, der lader brugerne selv sætte en udløbsfrist for, hvornår de afsendte beskeder skal slette sig selv. Det skriver nyhedsbureauet Reuters. Yahoo har imidlertid ikke oplyst, hvordan teknologien skal udnyttes i fremtiden.

Nyhedsbureauet der henviser til, at amerikanske Snapchat netop har indgået et forlig med de amerikanske konkurrence- og telemyndigheder, Federal Trade Commission (FTC) efter anklager om, at de beskeder, som bliver sendt via appen, ikke forsvinder automatisk og for altid. Heri indgår det, at Snapchats praksis for at beskytte brugernes privatliv blive fulgt at uafhængige kilder i de næste 20 år.

Appen Blink, som Yahoo nu har opkøbt, blev lanceret i april 2013, vil som et resultat heraf over de kommende uger blive lukket ned på mobilstyresystemerne iOS fra Apple og Android fra Google med henblik på at blive en del af Yahoo-verdenen, fremgår det på Blinks hjemmeside.

»Vi udviklede Blik, fordi vi tror på, at alle skal have mulighed for at udvise den samme ærlighed og spontanitet i deres online samtaler som de gør i de fysiske,« lyder det på hjemmesiden, hvor holdet bag Blink udtrykker, at de nu ser frem til at tage den vision med til Yahoo.

De nyere beskedapps til mobile enheder, hvor de gør det muligt at sende beskeder og chatte i tekst, lyd, billeder, video og ofte også med mere avancere humørikoner end kendt fra mobiltelefonen, har da for alvor også fået fat i mobilbrugerne og kan få dem til tasterne for tiden.

Det er især tre beskedapps, som for tiden har vækst i antallet af brugere, viser analysevirksomheden GlobalWebIndex analyse for andet kvartal 2014.

Over de seneste seks måneder er antallet af brugere af Snapchat med 67 procent, mens Kik Messengers brugerantal er steget med 32 procent og WhatsApp har oplevet en vækst i antallet af brugere på 30 procent.

På listen over den største vækst i antallet af brugere hos apps, der tilbyder en form for udveksling af private beskeder, efterfølges rækken af apps som Vine, Instagram og Twitter. 

Ifølge Jason Mander, der er direktør trendanalyser hos GlobalWebIndex er der en række årsager til, at brugen af beskedapps bliver mere populær.

»De opleves ofte som mere private, personlige og sikre end de store sociale netværk, de følger tendensen mod at sociale aktiviteter rykker over på mobile enheder, og de tilbyder (typisk gratis) en form for kommunikation, der er meget mere umiddelbar en andre kanaler,« forklarer Jason Mander på GlobalWebIndex' blog.

Store aktører som Facebook, Google, Skype og Twitter er også med på listen over sociale beskedtjenester, hvor antallet af brugere af Facebooks beskedapp Messenger er steget med 12 procent, antallet af brugere af Twitter er steget med 14 procent, og antallet af brugere af Google Plus er steget med 14 procent.

Hos Facebook er det dog WhatsApp, som selskabet opkøbte tidligere i år, der har mere gang i væksten end selskabets selvstændige beskedapp Messenger, idet WhatsApp har hentet en vækst i antallet af brugere på 30 procent over det seneste halve år.