Xbox One er sluppet løs

Microsofts nye spillekonsol, Xbox One, blev natten til fredag sluppet løs, og der er udsigt til en boomende julehandel - bare ikke i Danmark. Sony har en uges forspring med sin Playstation 4, som får dansk premiere i næste uge.

Microsofts nye spilkonsol Xbox One er her klar i en Best Buy-forretning i New York forud for salget, der åbner natten til fredag. Fold sammen
Læs mere
Foto: TIMOTHY CLARY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sony fører med en million, men nu kommer næste gigant, Microsoft, på banen for at puste nyt liv i den spilkrig, som især i den kommende måned vil rase over store dele af verden - dog ikke i Danmark.

Natten til fredag begyndte slaget om hjerter og hjerner i den nye internetæra for hjemmeunderholdning. Da gik tæppet for den nye Xbox One-spillekonsol, Microsofts afløser for den otte år gamle Xbox 360, som har været den bedst sælgende spillekonsol på et i øvrigt hårdt presset spilmarked i USA gennem over 30 måneder.

Danskerne skal dog rejse til udlandet, hvis de vil være med ved premieren eller i det hele taget inden jul, for først i 2014 er softwaren klar på dansk, så den kan nå danske butikshylder.

Xbox One får premiere i 14 lande verden over, i Europa blandt andet Frankrig og Storbritannien, og ifølge rapporter fra USA har enkelte særligt hårdkogte spilentusiaster allerede ligget i kø i to døgn for at være de første, der kan trække et par efterfølgende døgn ud af kalenderen for at spille igennem.

Den japanske elektronikgigant Sony skød spilkrigen i gang for en uge siden med sin nye Playstation 4, der er billigere end Xbox One. Xbox One står i 500 dollars, Playstation 4 koster 400 dollars.

Playstation 4 får dansk premiere 29. november og er efterfølgeren til den syv år gamle Playstation 3.

»Hvis historien har noget at sige om det, vil kernespillerne vælge i Sonys favør. Men der er intet, som jeg har set, som siger, at den ene platform har fordele frem for den anden. Nu er det vigtigste for Microsoft og Sony at få udviklere til at udvikle opslugende spil og programmer, som udnytte alle de vidunderlige ressourcer, som disse bokse rummer,« siger Brian Blau, som er analysedirektør hos analysefirmaet Gartner, der følger teknologiverdenen nøje, til nyhedsbureauet Reuters.

Underholdning i centrum

Både Playstation 4 og Xbox One sælges på, at de har bedre grafik og større dybde i spillene end deres forgængere. Også sociale funktioner er blevet udvidet, når man spiller onlinespil, så man f.eks. kan dele med sine venner.

Microsoft kalder direkte Xbox One for en hjemmeunderholdningscentral for at slå fast, at konsollen rækker til meget mere end spil. Blandt andet kan man skifte øjeblikkeligt mellem spil, TV og muligheden for at gå almindeligt på nettet, og så har Microsoft bygget det dansk-svenske internettelefoniprogram Skype, som Microsoft købte i oktober 2011 for 8,5 milliarder dollars, ind i konsollen.

For Microsoft har det været ekstremt vigtigt at få Xboxens univers koblet sammen med storsatsningen på at få fodfæste i mobilverdenen gennem Windows Phone-softwaren, som især det nu snart Microsoft-ejede Nokia er storproducent af Lumia-telefoner til, og som igen designmæssigt hænger sammen med det nye Windows 8-styresystem til PCer. Microsoft vil være væg-til-væg-leverandør, og derfor skal tingene kunne spille (!) sammen på kryds og tværs af udstyr.

Analysehuset Gartner anslår, at verdensmarkedet for spillekonsoller i år vil vokse fra 44 milliarder dollars i omsætning til 49 milliarder, mens selve spilsalget til dem vil stige fra 13 til 17 milliarder dollars. Ifølge tal fra IDC Danmark solgte Sony i 2012 i Europa 5,23 millioner Playstation 3-konsoller, mens Microsoft solgte 1,8 millioner styk Xbox 360.

Playstation 4 i rekord-salg

Japanske Sony kom før Microsoft til at sende sit nyeste bud på en spilkonsol i handlen med Playstation 4. I løbet af de første 24 timer på hylderne i handlen i Canada og USA blev der solgt en million Playstation 4.

Dermed slog den ifølge tallene oplyst af Sony selv rekord som den hurtigst sælgende lancering af en Playstation fra det japanske teknologiselskab, der sender den nye spilkonsol i handlen i Europa, Australien og Latin Amerika 29. november - herunder også i Danmark.

Sony har tidligere meldt ud, at selskabet forventer at nå op på fem millioner solgte Playstation 4-konsoller inden udgangen af marts 2014, mens forventninger ifølge det amerikanske erhvervsmedie Finansial Times er, at der ved udgangen af 2013 og dermed efter den vigtige julehandel vil være solgt tre millioner eksemplarer.

Der har oven på lynsalget af Playstation 4 imidlertid været meldinger om kundeklager på grund af, at konsollerne har blev skadet under forsendelse og dermed havde pådraget sig en fejl, der fik spilkonsollerne til at slukke af sig selv.

En talsmand fra Sony i Tokyo, Satoshi Nakajima, har til nyhedsbureauet Bloomberg oplyst, at fejlprocenten ligger under én procent, efter at kunder har kommenteret fejlen hos forhandlerne Amazon og Best Buy.

»Der har været flere forskellige rapporteringer, som leder os til den vurdering, at der ikke er tale om et problem, som vedrører en bredere andel af PS4-enhederne. Vi har også konstateret, at der er nogle enheder, som angiveligt er blevet beskadiget under forsendelsen,« meddeler Satoshi Nakajima.

Japanske Nintendo, som - bogstaveligt - er tredje spiller på konsolmarkedet, lagde for i den nye spilkrig ved sidste år at lancere sin Wii U, som er tiltænkt et bredere publikum af børn, familier og her-og-nu-spillere, hvor Playstation og Xbox typisk er hardcorespillernes område. Wii U afløser den klassiske Wii, som Nintendo netop har indstillet produktionen af, men har ikke leveret bragende salgstal. Siden november 2012 er der kun solgt 3,9 millioner Wii U.

Men den største konkurrence ligger måske i virkeligheden ikke mellem Sony, Microsoft og Nintendo men mellem spillekonsollerne og så smartphonetelefoner og tavle-PCer, som gennem nogen tid har været godt på vej til at overtage spilmarkedet. Også de mange streamingtjenester, som leverer film og TV-serier over internetforbindelsen, er en konkurrent til spillekonsollerne og deres ønske om at blive hjemmets underholdningscentraler.

Klar til »Black Friday«

De to nye spilkonsoller fra Microsoft og Sony vil begge være landet i butikkerne i USA før den helt store indkøbsdag, der går under betegnelsen »Black Friday«, som er dagen efter »Thanks Giving Day«, hvor mange amerikanere har fri fra arbejde og i butikkerne typisk bliver mødt af adskillige slagtilbud. Derfor betragtes dagen også typisk som starten på den store julehandel, hvor teknologiproducenter traditionelt henter nærved en tredjedel af årets omsætning.

Ifølge det amerikanske analysefirma Parks Associates har de fleste amerikanere, der planlægger at købe en spilkonsol frem mod jul, da også allerede nu planlagt, om det skal være en Playstation 4 eller en Xbox One. Mens 36 procent forventer at vælge Sonys model, svarer 27 procent, at de planlægger at købe Microsofts spilkonsol, oplyser Parks Associates på baggrund af en analyse foretaget blandt 2.500 amerikanske husholdninger.

Ifølge analysen planlægger 56 procent af de adspurgte at købe mindst en forbrugerelektronikenhed i forbindelse med julehandlen, og heraf er det 40 procent, som har planer om, at det skal være en spilkonsol.

»Tavlecomputeren er generelt den mest populære forbrugerelektronikenhed i denne julehandel, men de nye konsoller fra Sony og Microsoft vil - sammen med en ny, billigere model i form af Ouya (der koster 99 dollar, red.) - puste nyt liv i spilfeltet i år,« vurderer John Barrett, direktør for Parks Associates, analyseafdeling for forbrugerelektronik i en kommentar til analysen af amerikaneres forventede julekøb.