WhatsApps skal holde privatlivsløfter

Efter Facebooks opkøb af WhatsApp, skal den populære beskedapp holde sine løfter til brugerne om privatliv. Sådan lyder meldingen fra amerikanske myndigheder til begge selskaber.

Beskedtjenesten WhatsApp, der nu officielt bliver opkøbt af Facebook, er kendt for sine klare holdninger til beskyttelse af brugernes privatliv. Og de løfter skal de holde efter opkøbet, lyder det fra de amerikanske myndigheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: GABRIEL BOUYS

Den populære beskedapp WhatsApp skal holde de løfter, de hidtil har givet til de omkring 450 millioner brugere om beskyttelses af deres privatliv, efter selskabet officielt bliver opkøbt af det sociale netværk Facebook.

WhatsApp er da netop også kendt for at sige nej til reklamer i beskedtjenesten og for at have stærke holdninger til retten til privatliv.

Det har de amerikanske myndigheder for forbrugerbeskyttelse under Federal Trade Commission - FTC meddelt begge selskaber i forbindelse med opkøbet, der blev annonceret tidligere på året.

»WhatsApp har givet en række løfter, som begrænser arten af de data, der indsamles, opbevares og deles med trejdepart. Det er løfter, som overstiger den beskyttelsen, der aktuelt bliver lovet til Facebook-brugere. Vi vil hermed gøre det klart, at WhatsApp fortsat skal holde de løfter til forbrugerne, selvom det nu bliver opkøbt,« lyder det i brevet sendt til både WhatsApp og Facebook.

I februar annoncerede det sociale netværk Facebook opkøbet af beskedtjenesten Whapsapp for omkring 100 milliarder kroner. Appen blev lanceret i 2009 og er en af de mest populære tjenester udviklet til at udveksle beskeder på smartphones.

I den forbindelse skrev WhatsApp, der er kendt for markante holdninger om privatliv, på selskabets blog:

»Her er, hvad det vil betyde af ændringer for jer, vores brugere: Ingenting. WhatsApp vil forblive selvstændige og operere selvstændigt. Du kan fortsat anvende service til det normale gebyr. Du kan fortsætte med at bruge WhatsApp, uanset hvor i verden du befinder dig, og uanset hvilken smartphone du bruger. Og du kan stadig regne med, at absolut ingen annoncer vil forstyrre din kommunikation.«

Det er netop det afsnit, som der henvises til i brevet fra FTC, hvor der samtidig henvises til de seneste privatlivspolitikker for brugen af WhatsApp fra juli 2012, hvor det blandt andet fremgår, at appen ikke samler navne, e-mail-adresser eller andre kontaktinformationer fra brugernes kontaktlister, samt at der ikke deles personlige informationer som eksempelvis mobilnumre med tredjepartstjenester eller til marketingbrug.

WhatsApp er ifølge selskabets egen blog da også flere gange blev mødt at spekulationer om, hvad opkøbet vil komme til at betyde for tjeneste. Her har firmaet i endnu et indlæg understreget, at privat kommunikation og respekt for brugernes privatliv ligger så dybt i firmaet og stifternes DNA, at det handler om at vide så lidt om brugerne som overhovedet muligt.

»Du skal ikke give os dit navn, og vi spørger ikke efter din e-mail-adresse. Vi kender ikke din fødselsdato. Vi kender ikke din adresse. Vi ved ikke, hvor du arbejder. Vi ved ikke, hvad du kan lide. Vi ved ikke, hvad du søger efter på internettet, og vi tracker ikke din GPS-lokalitet. Ingen af de data er nogensinde blevet indsamlet og opbevaret af WhatsApp, og vi har virkelig ingen planer om at ændre det,« lyder det i et blogindlæg, hvor det understreges, at salget til Facebook ikke ville være sket, hvis det havde betydet, at firmaet skulle ændre på det.