Vi ved godt, vi skal modtage digital post - men vi er ikke klar

Danskerne er godt bekendt med, at det bliver obligatorisk at kommunikere digital med det offentlige via digital post, men knap 38 procent mangler fortsat at oprette sig som brugere af digital post.

Fem dage før alle danskere over 15 år begynder at få posten fra det offentlige leveret digitalt i stedet for i brevkassen, mangler 37,6 procent stadig at oprette den fornødne, digitale postkasse. Fold sammen
Læs mere

Fra lørdag 1. november skal alle danskere kunne kommunikere digitalt med det offentlige via digital post. Den seneste tid er der da også blevet sat massivt ind med påmindelser til danskerne om, at de skal være klar til at kunne modtage henvendelser fra det offentlige digitalt – og altså have oprettet sig som bruger af digital post.

De fleste danskere er da også godt klar over, at deres kontakt med offentlige myndigheder bliver digital. Fem dage før alle danskere over 15 år begynder at få posten fra det offentlige leveret digitalt i stedet for i brevkassen, mangler 37,6 procent imidlertid stadig at oprette den fornødne, digitale postkasse.

Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik i rapporten »IT-anvendelse i befolkningen 2014« svarer 80 procent af alle borgere mellem 16 og 89 år, at de kender til strategien om, at det bliver obligatorisk for alle borgere at modtage post fra det offentlige i en digital postkasse. I 2012 var det 49 procent, der svarede ja til, at de kendte til strategien.

Selvom otte af ti borgere i undersøgelsen fra Danmarks Statistik, der er baseret på 5.500 besvarelser, altså godt er klar over, at det bliver obligatorisk at kommunikere digitalt med det offentlige, er der imidlertid fortsat en stor del af danskeren, der ikke har oprettet sig som brugere af digital post.

De senest opdaterede tal fra uge 42 - efterårsferieugen - viser, at 2,91 millioner har sagt ja til fra 1. november at modtage breve fra det offentlige i enten e-Boks eller gennem borgerportalen borger.dk, mens 1,75 millioner endnu mangler at reagere.

De vil alle blive automatisk oprettet som brugere, og brevene vil begynde at ankomme digitalt i stedet for på papir, hvis de ikke selv gør noget.

Hos Digitaliseringsstyrelsen forklarer Marianne Sørensen, kontorchef i kontor for IT-anvendelse og kommunikation til et pressemøde hos Danmarks Statistik, at der er forskellige tilgange til digital post blandt danskerne.

Næsten alle ved, at de kommer til at modtage digital post fra offentligt, størstedelen ved også, at det er muligt at blive fritaget, samt at de har mulighed for at få hjælp til digital post - blandt andet på biblioteker og hos Borgerservice. Og så er der også dem, der vælger at vente og se, hvad der sker efter 1. november.

»Er man ikke tilmeldt digital post 1. november, vil man automatisk blive oprettet og få breve sendt med digital post. Det er ikke alle offentlige myndigheder, der sender hertil fra 1. november, nogle kommer først på senere,« forklarer Marianne Sørensen.

»Hvis det konstateres, at borgere ikke er aktive, vil der også blive sendt en fysisk brev for at minde om digital post. Det sker for at undgå, at nogle modtager breve med digital post, som de overser - og eksempelvis skal igennem genindsendelser af ansøgninger om forskellige ting eller lignende,« siger Marianne Sørensen.

Ifølge seneste tal fra Digitaliseringsstyrelsen er 300.844 danskere er blevet permanent fritaget for digital post, mens 123.484 er blevet midlertidigt fritaget. Ifølge Marianne Sørensen er det dog ikke for sent efter 1. november at ansøge om at blive fritaget fra digital post, hvis man ønsker at ansøge om det.

Hun henviser til, at de seneste undersøgelser, som Digitaliseringsstyrelsen har fået foretaget af analysevirksomheden Megafon her i efteråret, viser, at 97 procent af befolkningen ved, at de kommer til at modtage digital post fra det offentlige. At 85 procent ved, at det er muligt at blive fritaget, og at 86 procent har kendskab til, at de kan få hjælp til at oprette sig og anvende digital post.

Ifølge rapporten »IT-anvendelse i befolkningen 2014« er det især den ældre del af befolkningen, at kendskabet til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige er udbredt. Blandt 65-74-årige svarer 95 procent ja, mens det gælder 92 procent af de 55-64-årige og 87 procent af de 45-54-årige.

Blandt de unge er kendskabet til gengæld lavere, men andelen af dem, der kender til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige er steget. Blandt de 16-24-årige svarer 55 procent i dag ja mod 26 procent i 2012.  Mens det hos de 24-34-årige er 65 procent, der har kendskab til strategien i dag mod 37 procent i 2012.

I rapporten »IT-anvendelse i befolkningen 2014« henvises der til, at blandt andet brugen af NemID bliver afgørende for danskernes digitale kommunikation med de offentlige myndigheder, og tallene heri viser da også, at 91 procent af danskerne har tilmeldt sig NemID.