Vi skaber ti gange flere data i 2020

Hvert andet år fordobles den samlede mængde af data, og ifølge IT-giganten EMC vil det digitale univers være ti gange større end i dag i 2020. Hvert år genererer en gennemsnitlig husstand data, der svarer til at fylde 65 iPhones med 32 gigabyte. Det vil i 2020 være 318 iPhones.

Den samlede mængde af data vil ifølge EMC, der sælger lagerplads, være ti gange større i 2020 end i 2013. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det bliver bare større. Og større endnu. Det digitale univers vokser hver dag - og vil i 2020 være ti gange større end i 2013. Dermed vil datamængderne blive fordoblet hvert andet år og i 2020 nå 44.000 milliarder gigabyte - eller 44 zettabytes som størrelsen også betegnes.

Det vurderer IT-giganten EMC, der sælger lagerplads, i sin årlige rapport »Digital Universe«. Det svarer til, at en gennemsnitlig husstand i dag generer en mængde data, der kan 65 iPhones med en lagerplads på 32 gigabyte hvert år.

I 2020 vil mængden af data ifølge EMC svare til, at en gennemsnitlig husstand genererede data til at fylde 318 iPhones af samme model.

De mange data genereres af forskellige mennesker og på forskellig vis. Fra de folk som bruger et digital kamera, fra virksomheder som arbejder digitalt og fra de millioner af sensorer og elektroniske enheder, der anvendes til at sende og modtage data over internettet.

Det gælder eksempel også det ekstremt populære »selfie«-foto fra Oscar-showet, hvor værten Ellen Degeneres fik skuespilleren Bradley Cooper til at tage et billede med en smartphone af en gruppe fyldt af kendisser, som hun efterfølgende delte på Twitter. Allerede på scenen til showet jokede hun med, om det mon kunne blive den mest delte opdatering - eller »tweet« - på det sociale netværk. Og det blev lynhurtigt, da det allerede på to timer blev delt mere end to millioner gange - og trak så meget trafik, at Twitter brød ned i en kort periode.

I løbet af 12 timer blev det billede set 26 millioner gange på nettet, skriver EMC, der i rækken af eksempler på datagenerering henviser til, at der bliver set flere end en milliard timers TV-show og film på streamingtjenesten Netflix hver måned, og til at det australske radioteleskop Australian Square Kilometer Array Pathfinder (ASKAP) streamer 2,8 gigabyte per sekund. 

Generelt henviser EMC til, at data i dag genereres via en lang række af forskellige elektroniske enheder og digitale tjenester, at folk blot vil komme til at generere flere og flere data.

Ifølge EMC er tendensen mod, at flere produkter får indbygget internetforbindelse, også med til at sætte skub på væksten i datamængden. Den beskrives ofte under betegnelsen »internet of things« eller »tingenes internet« på dansk og rummer en række produkter, der bliver udviklet til at kunne opsamle, lagre, dele og udnytte data.

Det kan være alt fra intelligente armbånd, ure, briller, køleskabe, dørlåsen, bilen og mange andre.

EMC henviser til, at IT-analysevirksomheden IDC har vurderet, at antallet af enheder, der kan kobles til internettet, er tæt på 200 milliarder. Heraf er syv procent - eller 14 milliarder enheder - forbundet, og data herfra udgør to procent af verdens data.

I 2020 forventer IDC, at der vil være 30 milliarder forbundne enheder, som vil udgøre ti procent af verdens samlede data.

Generelt forbruger folk da også mere data i form af eksempelvis videoklip, musik, videosamtaler og opbevaring af filer og anden data i netbaserede tjenester.

Trafikken i de internetbaserede tjenester forventes da også at vokse fra 1,2 zettabytes i 2012 til 5,3 zettabytes i 2017, lød vurderingen i november fra netværksproducenten Cisco, der leverer store dele af det udstyr, som holder internettet sammen. 

Ifølge rapporten »Digital Universe« fra EMC skabes 60 procent af de data, der udgør det samlede digitale univers i dag af lande som Tyskland, Japan og USA, men i 2020 vil det være vækstlande som Brasilien, Kina, Indien, Mexico og Rusland, som står for størstedelen af den data, der generes.

Det er 2,7 milliarder - eller 41 procent af verdens befolkning - som i dag har adgang til internettet. Dog med enorme geografiske forskelle, hvor Europa med 75 procent har den højeste internetudbredelse, hvorimod det i Afrika 16 procent. Her er der dog ved at ske rigtig meget, takket være udbredelsen af mobiltelefoner. Men 90 procent af de 1,1 milliarder husstande, som står uden netadgang, findes i udviklingslandene.

Derfor eksperimenterer internetselskaber som blandt andre Facebook og Google med alternativer måder at levere internetforbindelse til flere dele af verden.

For nylig annoncerede Facebooks topchef Mark Zuckerberg, at selskabet har etableret en ny udviklingsafdeling »Connectivity Lab«, hvor der arbejdes på nye måder til at skabe forbindelse til internettet - blandt andet med droner og satellitter.

Google ser også mod luften for at finde alternative veje til at levere internet på nye måneder og har siden sidste sommer eksperimenteret med at sende balloner med radiosendere op over fjerne områder. De skal levere internetforbindelser til utilgængelige områder af verden og sikre, at den del af verdens befolkning, som i dag står uden adgang til internettet, kan komme på og tage del i den udvikling.