Vi ser stadig gammeldags TV

Trods udbredelsen af tjenester som Netflix, YouBio og mange andre er den store trækhest stadig det gammeldags TV. Og så er den gammeldags mobil med knapper næsten en død sild i Danmark. Det kom frem på elektronikbranchens mediekonference torsdag.

Det er stadig klassisk TV, der er danskernes foretrukne. De nye netfilmtjenester er ikke slået igennem. Det er til gengæld smartphonetelefonerne, som nærmest har udkonkurreret de almindelige mobiltelefoner. Foto: Iris/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Hvis du er, som danskerne er absolut flest, har du en fladskærm af nyere dato hængende i stuen. Du har nok også en smartphone - mens din bedre halvdel måske lidt endnu holder fast i sin gamle Nokia. Men selv om du med stod sandsynlighed har et af de nye, smarte fjernsyn, der kan suge indhold fra nettet, taler statistikken for, at du ikke rigtig får det brugt til så meget andet end TV. Endnu. For det er nemlig på vej - og særligt de unge går i denne tid rundt og overvejer, om de ikke kan nøjes med en mindre kabel-TV pakke, og i stedet få TV-indhold og film fra nettet, lød meldingen fra mediebureauet OMG.

Sådan lød et par af de analyser og tal, der torsdag blev lagt frem, da Brancheforeningen ForbrugerElektronik (BFE) holdt mediekonference i YouSees lokaler i København. BFE er brancheforening for hele den danske elektronikbranche, og foreningen leverer årligt de mest dækkende og præcise tal for, hvilken slags elektronik, danskerne bruger deres penge på , og hvordan vi bruger vores elektroniske dimser. Og ikke overraskende kredsede torsdagens mediekonference meget omkring de mange nye drenge i klassen, der er kommet til, siden at streamingtjenesten Netflix åbnede i efteråret.

Klassisk TV længe leve

De nye streamingtjenester er blevet spået til at udvikle sig til at blive stor udfordring for kabel-TV-operatørerne, fordi mange mennesker vil droppe de store kabel-TV-pakker og i stedet nøjes med et Netflix-abonnement. Det er dog langt fra sket endnu.

»Vi må konstatere, at flow-TV (klassiske TV-signaler, red.) lever i bedste velgående. Faktisk er det ligefrem i vækst,« sagde Frank Klausen fra Gallup, der måler danskernes TV-forbrug via de såkaldte TV-meterfamilier. Ifølge Gallups tal er danskernes TV-forbrug faktisk steget siden 2009, og i dag ser en gennemsnitsdansker således TV i tre timer hver dag - en halv time mere end for fire år siden.

Til gengæld er den store nye tendens den såkaldte anden skærm - altså den skærm, der ikke er fjernsynet, men derimod en tavlecomputer eller en smartphone, mere og mere bruges samtidig med, at man ser TV. Her estimerer TV3, at helt op til 84,5 procent af dem, der har en smartphone, sidder og dimser med den mens de ser fjernsyn. Det samme gør sig gældende for tavlecomputere og PC, som op mod tre ud af fire har svært ved at lade ligge, selv om de sidder og ser TV.

I et lavere gear

Generelt har markedet for TV-apparater og smarte dimser været rødglødende de senere år - men her tyder meget på, at udviklingen er ved at skifte til et lavere gear. Således blev der i 2012 solgt 590.000 TV-apparater til danskerne - et markant fald i forhold til 2011, hvor 740.000 fladskærme røg over disken, viser brancheforeningens analyse. Tallet skal dog ses i forhold til, at markedet for flade fjernsyn efterhånden er mættet - og langt flertallet af danske hjem har nu mindst en fladskærm hængende, mange har endnu flere.

Mere markant er det, at den gammeldags telefon med knapper nu stort set er stendød i Danmark. I 2012 blev der blot solgt 184.000 af slagsen - men det skal sammenlignes med, at der i 2012 blev solgt hele 1,372 mio. smartphones i de danske butikker. Bestanden af de gammeldags telefoner er dog fortsat høj - 2, 6 mio. danskere har nemlig fortsat en mobil med knapper. Af de smartphones, der blev solgt sidste år, var en tredjedel i øvrigt iPhones, mens knap hver fjerde var fra Samsung.

Smart-TV er ... til TV!

Udviklingen i retning mod smartere og smartere dimser er dog utvetydig - og ifølge Kim Johansen fra Philips, er otte ud af ti af de TV-apparater, der bliver solgt nu, smarte. Det er dog kun halvdelen af danskerne, der faktisk har sluttet dem til.

»Men hvad bruger folk så deres smart-TV til? Jo, for det meste bare til at se TV på,« sagde han - og slog dermed en tyk streg under, at den smarte TV-revolution fortsat er et fænomen, der ligger forude.

Selv om smart-TV langt fra er et nyt fænomen, har brugervenligheden tidligere været et mareridt, og det har været småt med tjenester, der rigtig kunne drive internetforbundende TV-apparater frem. Men brugervenligheden er i dramatisk bedring, og tjenester som netop Netflix, YouBio og også YouTube er begyndt at gøre de smarte fjernsyn mere relevante.

TV i parken

Meget nyt er dog på vej - og dén udvikling har kabel-TV-selskaberne forsøgt at imødegå, ved at gøre deres kabel-TV-pakker tilgængelige på de mobile platforme, så man eksempelvis kan se sine YouSee-kanaler, selv om man sidder nede i parken med sin iPhone.

Det er en udvikling, der er i vækst - men fortsat fra et meget lille udgangspunkt.

Ifølge udviklingschef i YouSee, Anders Blauenfeldt, er der nu omkring 100.000 YouSee-kunder, der benytter sig af muligheden for at streame - men i det store billede er det ganske skævt fordelt, og en typisk YouSee-husstand, ser således TV på en mobil dims 19 minutter hver dag, mod 210 minutter på den store skærm i stuen. Samme billede tegner sig hos Stofa, hvor kunderne dog ser TV via nettet 25 minutter om dagen - i øvrigt fortrinsvis børne-TV og sport. 55 procent af Stofas kunder lejer dog film via nettet - men kun cirka een om måneden i gennemsnit. Stofa vurdere, at blot 11 procent af kunderne ser Stofa via nettet.

YouSee kunne i øvrigt afsløre, at der i øjeblikket er 450.000 mobiltelefoner i Danmark, der kan benytte det nye supermobilnet, 4G/LTE, og TDCs estimat er, at op mod 400.000 af disse er iPhone 5. Og selv om danskerne ofte ses med en iPhone i hånden, er det dog faktisk Googles Android, der dominerer herhjemme, ifølge YouSees tal.