Vi er "kun" 5,5 millioner arter på jorden

Antallet af biller, edderkopper, myrer, svampe, alger, græsser og alle mulige andre upåagtede arter på Jorden kan meget vel være mange gange mindre end hidtil antaget, viser ny forskning.

Nej, det er ikke nogen UFO, men et af livets utallige mirakler - en mærkværdig gople i Stillehavet. Foto: AFP Fold sammen
Foto: RUSS HAPCROFT

Rigdommen af dyre- og plantearter på Jorden er så overvældende, at forskere hidtil har regnet det for sandsynligt, at vores klode rummer over 30 millioner forskellige arter.

Men nu konkluderer en australsk forsker, at antallet af forskellige arter af myrer, biller, fisk, krybdyr, krabber, fugle, pattedyr, svampe, alger, blomster, træer o.s.v. næppe er større end 5,5 millioner.

Biologer har efterhånden så nogenlunde styr på de fleste hvirveldyr - herunder pattedyr, krybdyr, fugle og fisk. På samme måde menes videnskaben at have et nogenlunde overblik over Jordens planterigdom, og selv mange mikroorganismer har man rimelig godt styr på.

Problemet er den enorme gruppe af leddyr, der ikke mindst tæller alle insekter, men også store dyregrupper som spindlere, krebsdyr, dafnier og tusindben.

Biologen Andrew Hamilton fra University of Melbourne i Australien mener således, at jordkloden med 90 procent sikkerhed rummer mellem 2,5 og 3,7 millioner arter af leddyr - et langt mindre antal end hidtil antaget.

Når man dertil lægger de anslået 1,3 millioner forskellige svampe- og algearter, ca. 400.000 plantearter og omkring 50.000 hvirveldyrarter når man frem til "det magiske antal" på 5,5 millioner, udtaler Hamilton.

Det globale skøn på over 30 millioner forskellige arter blev fremlagt af amerikanske forskere i 1982. Det var primært baseret på det høje antal af billearter - 163 for at være helt præcis - der var tilknyttet en ganske særlig træart i Panama.

I et forsøg på at forbedre den amerikanske beregning optalte Andrew Hamilton 434 forskellige billearter på 56 forskellige træarter i Papua Ny Guinea - en optælling han derefter overførte til et globalt skøn.

På den baggrund mener Hamilton, at der er mindre end 0,001 procent chance for, at det gamle estimat på over 30 millioner forskellige arter er korrekt.

Andre forskere er imidlertid ikke helt overbeviste og siger til det britiske tidsskrift New Scientist, at det korrekte tal nok ligger et sted mellem de 5,5 og 30 millioner arter.

Det børe nævnes, at f.eks. bakterier, virusser og andre primitive mikroskopiske organismer ikke er medtaget i hverken den ene eller den anden optælling, ligesom forskerne ikke nævner noget om den kraftige indhug, der aktuelt sker i Jordens artsrigdom, i kraft af menneskers voldsomme påvirkning af naturen.