TV-krig i Danmark indledt

Amerikanske Netflix åbner tirsdag i Danmark, dog uden det brede udvalg af danske film og TV-serier.

Det er overvejende amerikanske produktioner, som netfilmtjenesten Netflix byder på. Danske film og TV-serier er i klart mindretal. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kampen om de danske TV-seere - og deres tid - er skudt i gang, efter at den amerikanske netfilmtjeneste Netflix tirsdag åbner i Danmark.

Netflix tilbyder film og TV-serier over internetforbindelsen mod et fast månedsabonnement. Prisen i Danmark er sat til 79 kroner, nogen lunde som forventet. Netflix vil forsøge at tage têten på det nye men gryende marked for betalingsfilm på nettet, og alle de øvrige TV-aktører kommer i løbet af efteråret med deres modtræk.

Mangler danske produktioner

Netflix er bagud på point ved ikke at have så stort et udbud af danske produktioner, som traditionelt er det, som danskerne går efter, både når de lejer og køber film. Derfor giver Netflix den første måned gratis i håbet om at kunne lokke flere til.

Filmene og TV-serierne vises direkte over nettet (såkaldt streaming) og kan ses på nyere fladskærme med netforbindelse, spillekonsoller, Blu-ray-afspillere, stationære og bærbare computere af enhver samt mobiltelefoner. Repertoiret er først og fremmest Hollywood-produktioner. Et hurtigt kik i kataloget viser, at der ikke er mange danske film iblandt, heller ikke på børnefronten. Brugerfladen på Netflix er dog på dansk, og der vil ligeledes være danske undertekster på ikke-danske film og TV-serier.

Kannibalisme?

Det store spørgsmål er, hvordan netfilmtjenesterne vil ændre på det danske TV-marked - om mange vil opsige deres traditionelle TV-abonnement, som let kan løbe op i 400 kroner om måneden for den fulde pakke, for i stedet at abonnere på en film- og TV-serietjeneste fra Netflix, Viaplay, YouSee, Stofa eller andre TV-udbydere og dertil klare sig med f.eks. DRs kanaler på nettet, hvor de sendes direkte.

Den frygt har fået TV-leverandørerne selv til at lancere egne betalingstjenester. Viaplay, Stofa og YouSee enten har eller vil snart lancere deres bud på betalingstjenester. Ingen af dem forventer dog, at de bliver rene tilløbsstykker, hvor danskerne gladeligt betaler 70-90 kroner oven i deres nuværende månedsabonnement.

Netflix har omkring 27 millioner abonnenter i hele verden.