TV i ultra-HD rykker frem i 2014

Lidt over tre af hver fire fjernsyn med knivskarpe billeder vil dog ende i Kina, men faldende priser vil gøre de nye fladskærme mere populære i resten af verden, uden at der dog bliver tale om et gennembrud.

Ultra-HD-fjernsyn slåes op som det helt store af TV-producenterne, der håber på at få fornyet gang i salget. Arkivfoto: Jung Yeon-Je, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: JUNG YEON-JE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Udsigten til stærkt faldende priser vil gøre de nye, superskarpe fladskærmsfjernsyn i ultra-HD til et langt hyppigere syn i løbet af 2014 - men stadig især i Kina.

Når verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas i det sydvestlige hjørne af USA, 7.-10. januar blænder op for årets nyheder, vil ultra-HD-fjernsyn med en skærmopløsning, der er fire gange højere end på dagens fuld HD-skærme, indtage en fremtrædende plads på de mange kilometer stande.

I 2013 er der på verdensplan blevet solgt omkring 1,9 millioner ultra-HD-fjernsyn, og i 2014 vil der blive solgt 12,7 millioner styk, spår analysefirmaet NPD DisplaySearch, som følger markedet tæt.

Smart-TV og 3D trak ikke

Ultra-HD-fjernsyn kom frem allerede for et par år siden men har dels ligget i ubetalelige prislejer, dels manglet indhold optaget i den højere kvalitet, som tager omkring otte millioner pixler i brug på skærmen, hvilket sikrer nogle langt skarpere og mere detailrige billeder.

Nu betyder faldende priser, at ultra-HD-fjernsyn ikke længere er forbeholdt nørderne, som bare skal have det nyeste nye, men bliver et bredere forbrugerprodukt. Og dermed håber den pressede TV-branche, at der endelig går hul på bylden, og at folk dermed finder en anledning til at skifte det eksisterende fjernsyn ud. De hidtidige satsninger på fladskærmen som smart-TV og med 3D har ikke været noget, som i sig selv solgte. Smart-TV-funktionen med indbyggede apps/småprogrammer led i lange perioder (nogle mærker lider endnu) af, at de var ret så uinteressante og slet ikke tilførte fjernsynet en internetdimension med mulighed for at se film via internetforbindelsen til apparatet. 3D har generelt ikke været noget, som trak specielt i folk - sandsynligvis fordi mange føler det tåbeligt at skulle sidde med særlige briller på for at kunne se dybdeeffekten.

Kina aftager det meste

Derfor skal ultra-HD sætte nyt skub i TV-salget. I år er 87 procent af de ultra-HD-fjernsyn, som findes, blevet solgt i Kina, hvor de fleste af dem også produceres. Men i de kommende år, vil det ændre sig markant. I 2014 vil 78 procent af alle ultra-HD-fjernsyn ende i kinesiske hjem, men i 2016 ventes der solgt lige så mange ultra-HD-fjernsyn uden for Kina som i selve Kina.

Ultra-HD-fjernsyn fra Samsung og Sony har i en tid kunnet købes i Danmark men ligger i den absolut dyre ende af skalaen med priser på 20.000-30.000 kroner for modeller på 55 og 65 tommer.

Man kan få kameraer, der kan optage i ultra-HD, men der har hidtil ikke været så mange muligheder for at se det i den tilsvarende høje kvalitet.

Ultra-HD-fjernsyn kan derfor opskalere film til ultra-HD-kvalitet ved kunstigt og matematisk at tilføje de manglende billedpunkter, så resultatet fremstår meget skarpere og konstrastrigt end originalmaterialet.

Lille stigning i TV-salget igen

Samlet set ventes TV-markedet i 2013 at falde med tre procent efter et fald på seks procent i 2012. I 2014 vil det dog igen stige lidt, nemlig med en procent til 229 millioner styk.

For at gøre forvirringen komplet kaldes ultra-HD også for 4K, »fire kilo«, da kilo er tusind, og 4K således er 4.000, nemlig 4.000 vandrette pixler pr. linie, hvilket er fire gange så mange som de lidt over 1.000 pixler, der i dag udgør et fuld HD-skærmbillede.