Telekunder skal fritstilles på et døgn

Fra på onsdag tvinges teleselskaber til at frigive telefonnumre eller løsne kunder fra deres abonnement med en dags varsel.

Bøvlede bindingsperioder, opsigelsesfrister og månedlange ventetider på at skifte nummer. Telefonselskaber har flere strenge at spille på for at holde på kunder, der prøver at forlade butikken.

Men fra onsdag bliver det lidt sværere for teleselskaberne at holde kunderne bundet til deres abonnement eller at tage telefonnumre som gidsel, skriver  skriver Avisen.dk

Et nyt EU-direktiv betyder, at teleselskaber fremover skal løsne kunder fra deres abonnement eller frigive deres telefonnumre i løbet af en arbejdsdag, skriver Avisen.dk.

INFOSHOP: Undersøgelse: Det mener vi om mobiltelefonselskaberne

Seks ugers ventetid

Indtil nu har der ikke eksisteret nogen tidsfrist. Det har blandt andet betyder, at nogle mobilkunder har måttet vente i op til seks uger for at få overført et nummer til et andet selskab.

De nye regler ændrer ikke på, at telekunder skal overholde opsigelsesfrister og bindingsperioder. Men især de kunder, der shopper meget rundt på mobilmarkedet, vil få gavn af de kortere frigivelsesfrister.

- Der er ingen tvivl om, at ventetiden har været brugt til at holde lidt længere på kunderne, siger den uafhængige teleanalytiker John Strand til Avisen.dk.

IT- og Telestyrelsen forventer, at de nye regler vil skærpe den aggressive konkurrence om mobilkunderne.

- For selskaber, der vil køre aggressive kampagner, vil det her være en fordel, siger Jakob Juul til Avisen.dk.