Teknologigiganter flokkes om TV-skærmen

Flere teknologi- og internetgiganter har fokus på film- og TV-feltet, hvor de konkurrerer om at levere nye TV-bokse, mere indhold og smartere smart-TV. Senest forlyder det, at amerikanske Google skulle være på vej med en ny TV-boks.

Flere selskaber inden for teknologi- og internetfeltet har sat fokus på forskellige bud på, hvordan folk skal se TV og film via internettet. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TV-skærmen er for tiden i fokus hos flere teknologi- og internetgiganter, der står i kø for at gå ind i kampen om TV-publikums opmærksomhed. Det gør de med lanceringer af egne TV-bokse og med bud på indhold, der skal trække flere øjne mod TV-skærmene.

I den forløbne uge meldte internetselskabet Amazon sig som ventet ind i TV-krigen med »Fire TV«, der er en TV-boks, som kan sluttes til fjernsynes og hertil levere film, TV og spil fra forskellige streamingtjenester.

Og allerede kort efter er spekulationerne i gang om, at internetselskabet Google er på vej med en ny løsning, der skal levere indhold til TV-skærme. Det er teknologimediet The Verge, som meddeler, at dokumenter fra Google tyder på, at selskabet er på vej med »Android TV«, der i stil med Fire TV fra Amazon og konkurrenten Apples Apple TV kan kobles til fjernsyn og give adgang til digitalt indhold.

Google lancerede tilbage i 2010 TV-platformen Google TV, der skulle sluttes til TV og sende indhold til skærmen via internettet.

Den platform er ifølge teknologimediet CNET dog blevet udfordret af at være for kompleks at anvende, og der har gentagne gange være spekulationer om, at selskabet skulle være på vej med en erstatning. I forvejen har Google Chromecast på hylderne, der er en »dongle« - eller USB-pind, der kan kobles til fjernsynet og ikke som de andre eksempler en egentlig boks.

Den forventede lancering af Android TV er ifølge The Verge et bud, der er lettere at forstå for brugerne, og Google skulle allerede være i samarbejde med flere videoapp-udviklere om udvikling af apps, der kan anvendes på Android TV. Selv har Google ikke kommenteret forlydenderne om et Android TV. 

På indholdssiden er der flere internetselskaber, der konkurrerer om seernes opmærksomhed. Google selv fylder allerede en stor del i det felt med videodelingssiden Youtube, ligesom flere streamingtjenester som Netflix, Hulu og HBO trækker i mange film- og TV-kunder verden over.

Nu er der forlydender om, at også internetselskabet Yahoo skulle være i gang med at skrue op for ambitionerne på det felt. Ifølge amerikanske Wall Street Journal har selskabet planer om at investere i originalt produceret indhold i stil med det, der er på hylderne hos streamingtjenester som Netflix og HBO og andre TV-leverandører.

I stedet for korte videofilm er der tale om blandt andet serier i flere episoder og halvtimes programmer. Det ventes, at Yahoos topchef Marissa Mayer vil kunne præsentere det nye initiativ i slutningen af april til selskabets event »NetFront«, skriver Wall Street Journal, hvortil Yahoo ikke har ønsket at kommentere meldingerne om den ventede nye satsning.

TV-landskabet har over de seneste år for alvor været under forandring, hvor nye modeller for online distribution af film og TV har påvirket forbrugernes fjersynsvaner.

I takt med at mere indhold kan tilgås via internettjenester, når det passer ind i den enkeltes program, har forbrugerne vænnet sig til at se film og TV »on demand«. Dermed kan de se, hvad de ønsker, når de ønsker det. 

Den form for film og TV-forbrug har danskerne også taget til sig i følge en undersøgelse fra  forbrugerelektronikbranchen, Branchen Forbrugerelektronik (BFE), hvor analysefirmaet TNS Gallup har udspurgt omkring 2.000 danskere om deres køb og vaner.

Mens 29 procent af de danske husstande har mindst ét betalt streamingabonnement til TV, regner ti procent af alle adspurgte med, at de vil tegne abonnement inden for de næste tre måneder.

Det er dog fortsat flere, der benytter sig af gratis TV som eksempelvis Danmarks Radios tjeneste på dr.dk, som flere end hver femte husstand jævnligt anvender.

Ifølge undersøgelsen fra BFE bliver indholdet dog fortsat set mest på computere, tavlecomputere og smartphonetelefoner, mens smart-TV kommer ind på fjerdepladsen. 

Ligesom der blandt leverandører konkurreres om at tilbyde både TV-bokse og om at kunne levere indhold, der trækker brugere, er der blandt producenterne af smart-TV også fokus på at gøre det smarte TV lidt smartere.

Flere producenter har selv forklaret, at det for mange brugere har været for vanskeligt at navigere i de smarte funktioner, og at de derfor ikke har udnyttet de muligheder, er i smart-TV.

Sådan lød det blandt andet på verdens største forbrugerelektronikmesse Consumer Electronic Show i Las Vegas, USA, tidligere i år. Her var flere af producenterne da også klar til at fremvise nye eller opdaterede brugergrænseflader og nye måder at navigere mellem mere indhold på skærmene på en lettere måde.