Teknologien vil måle dit liv

Elektronikproducenter med fokus på at udvikle enheder - som især intelligente armbånd - breder sig på dette års CES-messe, hvor teknologi til at hjælp folk til at måle deres liv og sundhed er i fokus.

De besøgende på den store forbrugerelektronikmesse Consumer Electronics Show får lov til at checke blodtrykket på dukken her. Det aflæses trådløst og er blot et eksempel blandt utallige på, hvordan sundhed og velvære er kommet i fokus i elektronikbranchen, hvor telefoner og tavle-PCer tages i brug. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOE KLAMAR/AFP

LAS VEGAS: Hold styr på blodtrykket. Tjek, om pulsen når det rette niveau, om du faktisk sover rigtigt, når du sover, hvordan du håndterer stress, og hvad du kan gøre for at gøre det hele bedre. Teknologi, der kan overvåge de ting, der spiller ind på helbredet og formen, er blandt de produktkategorier, som har bredt sig på udstillingerne på verdens største forbrugerelektronikmesse Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas i denne uge.

I den del af udstillingsarealerne, hvor elektronikproducenter fremviser produkter under kategorien fitness og sundhed, står den ene efter den anden klar med sit bud på et intelligent armbånd, der kan måle alt fra de skridt, man tager, kalorier, der bliver brændt af, og trapper som bliver besteget, til søvnrytme, evnen til at håndtere stress, vægt og meget mere.

Udbuddet af produkter inden for kategorien digital sundhed er ifølge arrangørerne af CES-messen, Consumer Electronics Association (CEA), da også steget 40 procent i år.

Et væld af produkter

Der findes allerede en del produkter på markedet i den kategori, herunder de mere kendte intelligente armbånd som Jawbone og Fitbit, og på CES-messens udstilling har et væld af andre producenter vist lignende bud frem, der designmæssigt umiddelbart ser ret ens ud.

Generelt er der dog fokus på at forfine designudtrykket, og flere af dem begynder mere og mere at se ud som armbånd og ikke blot en gadget eller elektronisk dims. Ligesom der var bud fra både mere og mindre kendte firmaer, vil giganterne på forbrugerelektronikmarkedet, blandt andre sydkoreanske LG, også vil være med i det felt. LG lancerede på CES-messen træningsarmbåndet LG Lifeband Touch, der taler sammen med smartphones og med et headset med indbygget pulsmåler.

CEA har da også forud for afholdelsen af Consumer Electronic Show (CES) i Las Vegas, USA, med rapporten »The Connected Health and Wellness Market« vurderet, at der i 2013 på det amerikanske marked blev solgt flere end 40 millioner elektroniske produkter, som understøtter sundhed og helbred, og at det tal vil stige til mere end 70 millioner i 2018.

Samtalen er en udfordring

En udfordring for markedet er dog, at mange af produkterne er udviklet således, at de kun kan »tale sammen« med andre produkter fra samme producent. Eksempelvis når brugeren skal synkronisere data opsamlet af det intelligente armbånd med sin smartphone eller andre enheder.

Udbuddet af elektroniske enheder, der understøtter sporing og måling kombineret med alle mulige funktioner, der skal hjælpe folk med at leve bedre eller sundere, udgør en bred vifte af produkter - ud over de intelligente armbånd.

Et af eksemplerne er Muse, der er en slags pandebånd, der er udviklet til at hjælpe folk med at håndtere stress. Det har indbygget sensorer, som måler hjerneaktivitet og puls, der omdannes til informationer, som man kan tilgå via sin tavlecomputer eller smartphone - og herigennem hjælpe folk til bedre at tolke signalerne og håndtere stress. Et andet er virksomheden iHealth, der præsenterede en række forskellige enheder til blandt andet at klemme om fingeren, tage på kroppen eller om armen udviklet til at understøtte måling af blodtryk og puls samt et trådløst ambulant elektrokardiogram (EKG) designet til kontinuerlig overvågning. Blandt andet blev blodtryksapparatet lanceret på CES. Det forbindes til en mobil enhed over den kortrækkende, trådløse Bluetooth-forbindelse eller til en computer med et USB-kabel til overførsel af data.

Ifølge rapporten »The Connected Health and Wellness Market« forventes salget af produkter og software i den kategori at trække en vækst i omsætningen fra mere end 3,3 milliarder dollar i 2013 til mere end otte milliarder dollar i 2018.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES) på www.business.dk/digital, www.b.dk/tech og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).